NS zet ‘vliegende monteursteams’ in bij storingen nieuwe treinen

Om complexe storingen bij nieuw materieel zo snel mogelijk op te lossen, zet NS 46 monteurs in die op en langs het spoor storingen kunnen verhelpen. Door deze zogenaamde vliegende monteursteams hoeft de trein niet naar de monteur gebracht te worden, maar komt de monteur naar de trein. “Onze monteurs op de verschillende onderhoudslocaties beschikken nog niet altijd over de specifieke technische kennis voor elk nieuw treintype”, aldus de spoorvervoerder.

Maar NS heeft geleerd dat veel kinderziektes en storingen naar boven komen als de nieuwe treinen net gaan rijden. De technische mensen die deel uitmaken van de vliegende monteursteams, hebben de benodigde kennis wel. Zij hebben namelijk tijdens het bouwen van de trein in de fabriek mogen meekijken hoe de trein in elkaar zit. “Zo hebben zij specifieke technische kennis over het voor NS nieuwe treintype opgebouwd.”

Nieuw materieel

Vanwege de drukte bij NS, heeft de spoorvervoerder fors geïnvesteerd in nieuwe treinen. In de afgelopen jaren zijn al bijna 200 nieuwe sprinters ingestroomd en de komende jaren komen daar nog 118 sprinters bij. Vanaf 2021 stromen er ook nieuwe intercitytreinen in. Door deze flexibele monteurs in te zetten, hoopt NS te voorkomen dat de treinen onnodig lang stilstaan bij complexe storingen die niet opgelost kunnen worden door het treinpersoneel zelf.

De monteurs kunnen ter plaatse worden ingezet, maar volgens NS-productiemanager nieuw materieel Mark Poelma gebeurt het nauwelijks dat monteurs naar een gestrande trein in een weiland worden geroepen. “Meestal worden ze erbij geroepen op een eindstation of een emplacement. Voordeel van deze nieuwe treinen is dat op afstand, via een laptop, al uit te lezen valt wat er precies mankeert. De flexteams kunnen dan meteen het juiste gereedschap en onderdelen meenemen, waardoor een storing snel opgelost kan worden. Hierdoor is een trein snel weer beschikbaar voor reizigers.”

Duurzame auto’s

De monteurs zullen vanaf september ook in herkenbare auto’s rijden, die zijn bestickerd in de kleuren geel en blauw. Daarvan zal de ene helft rijden op aardgas en de andere op elektriciteit. Dit komt omdat NS de ambitie heeft om zo duurzaam mogelijk te werken. Ook de NS-treinen rijden al op groene stroom.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.