Kamperlijn klaargemaakt voor elektrische treinen

Reizigers tussen Zwolle en Kampen kunnen vanaf 28 augustus weer per trein reizen. Ze moesten eerder met vervangende bussen, omdat ProRail het spoor gereed maakte voor de komst van de elektrische treinen in december. Dan neemt vervoerder Syntus het vervoer van NS op deze lijn over onder naam Keolis.

In de afgelopen 12 weken heeft ProRail aan het spoor gewerkt, zodat er aan het einde van dit jaar elektrische treinen kunnen gaan rijden. De komende maanden blijft NS nog gebruikmaken van de dieseltreinen die tot nog toe over de lijn rijden, maar daarna stapt de nieuwe vervoerder over op nieuwe elektrische treinen.

Dit was ook de opdracht van provincie Overijssel. De nieuwe treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten, zoals voor aanschaf-, onderhoud- en brandstof.

Aanpassingen

Hoewel reizigers in eerste instantie niets zullen merken van alle werkzaamheden, heeft het wel degelijk al meteen gevolgen voor de machinisten. Daarom heeft ProRail alle aanpassingen al in kaart gebracht door een fotoreportage. Het gaat hier bijvoorbeeld om de aangepaste snelheid na station Kampen die is gestegen van 100 kilometer per uur naar 140 kilometer per uur.

Ook de (ver)plaatsing van (eventueel nieuwe) seinen is voor de machinisten in beeld gebracht. “De foto’s helpen bij het verkrijgen van wegbekendheid. Dat is een zeer belangrijk onderdeel van de veiligheid op het Nederlandse spoor”, aldus ProRail. In totaal heeft de infrabeheerder 200 bovenleidingmasten geplaatst op de lijn van 13 kilometer en zijn ondergrondse leidingen aangelegd naar nieuwe technische ruimtes.

Stations

Ook stations worden onder handen genomen. Op station Kampen zijn de werkzaamheden bijna afgerond. Het perron is hier langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het stadsfront van Hanzestad Kampen.

De werkzaamheden aan het nieuwe station Zwolle Stadshagen zijn nog bezig en wordt op 10 december 2017 in gebruik genomen. Dit station wordt uitgerust met een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. De komst van deze extra tussenstop heeft geen effecten voor de reisttijd, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Kamperlijn klaargemaakt voor elektrische treinen”

Ronald Hoekmeijer|25.08.17|17:37

Al die privatisering .het is er echt niet door verbeterd .vijfentwintig jaar terug toen ns nog de dienst bepaalde reed alles op tijd .de gene die de privatisering hebben ingeluid .die moet men laten opdraaien voor de kosten .dan veranderd er iets .als je in den Haag iets beslist .dan ook verantwoordelijk zijn .pas dan ben je een Nederlander .nu zitten er watjes en verrijkers in den Haag

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.