NS verhoogt frequentie tussen Assen en Groningen

NS-trein Station Groningen Europapark ( foto: NS)
Foto NS

Tijdens de ochtend- en avondspits laat NS vanaf maandag extra treinen rijden tussen de steden Assen en Groningen. Tussen de twee plaatsen rijden dan zes treinen per uur en de frequentie voor reizigers vanaf Haren en Groningen Europapark verdubbelt naar vier in plaats van twee keer per uur. NS hoopt zo de bereikbaarheid te verbeteren.

Het is namelijk de bedoeling dat het OV in het noorden van Nederland een aantrekkelijker alternatief wordt voor de auto. Met die gedachte in het achterhoofd zijn ook station Groningen en station Assen verbouwd en zijn fietsroutes, het busnetwerk en parkeervoorzieningen verbeterd.

Bereikbaarheid

Om de frequentieverhoging mogelijk te maken, zijn de sporen in Assen onlangs aangepast. Dit verbetert de reismogelijkheden voor de inwoners, werknemers en ondernemers in de regio. Behalve een hogere frequentie, verbetert ook de overstap van de sprinter op de intercity in Assen. Het is van belang om Groningen en Assen beter bereikbaar te maken, vanwege de ombouw van de zuidelijke rondweg in Groningen.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “NS verhoogt frequentie tussen Assen en Groningen”

Arco Sierts|05.09.17|19:19

@kees: mee eens, maar dan kan het geen spitstrein blijven, maar moet ie de hele dag door blijven rijden. Zou kunnen bij doorrijden van Arriva-trein Lw-Gn tot Asn. Dat maakt deze extra treindienst ook meteen veel aantrekkelijker.

kees boer|01.09.17|18:34

Het zou mooier zijn dat ook het station Vries-Zuidlaren heropend wordt,daar is draagvlak genoegniet alleen voor recreatief ook nabij de A 28 omtrent P + R voorziening

Camille Kreemers|01.09.17|16:06

De verdeling van deze spitstreinen is anders knap beroerd. De verdeling richting Assen is nog redelijk met 12/18, maar richting Groningen is de verdeling 5/25. Ik hoop dat op termijn de verdeling gelijker gemaakt kan worden.

Ik hoop de volgende tijden eigenlijk: V Grn: .06, A Asn: .27 (zoals planning) en V Asn .33 en A Grn 54. Keringen van 6/12 minuten en maar 2 stellen nodig. ook is de verdeling dan 14/16 wat redelijk optimaal is.

Jan Klaas|01.09.17|15:28

“verdubbelt van vier naar twee keer per uur.”
Ik denk dat je bedoelde van twee naar vier keer per uur, je kan moeilijk door vier te verdubbelen twee krijgen of ligt dat nou aan mij.

Pat Rick|01.09.17|14:42

Dit is een goed initiatief: er valt nog veel te winnen buiten de Randstad. De rest van Nederland verstedelijks ook namelijk. En men kan veel meer dingen doen met hetzelfde budget. Wellicht kan de frequentie van de Randstad naar Arnhem/Nijmegen en naar Zwolle ook omhoog. Betere voorziening buiten de Randstad zorgt dat de druk op de Randstad ook vermindert