Bestuurder hoogwerker treinongeluk Dalfsen vervolgd

Het Openbaar Ministerie gaat de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker vervolgen die op 23 februari 2016 een dodelijk treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen. De machinist van de passagierstrein van Arriva kwam om het leven en er raakten zes mensen gewond. De man wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel als gevolg.

De trein botste in volle vaart op een hoogwerker op de spoorwegovergang bij Dalfsen. De trein ontspoorde daarbij volledig. De bestuurder van de hoogwerker kon vlak voor de botsing van zijn voertuig springen. Hem wordt verweten dat hij onoplettend heeft gereden en zich daarbij onvoldoende heeft geïnformeerd over de dienstregeling op het spoor ter plaatse. Daarbij zou hij zich van tevoren niet goed hebben gerealiseerd of hij met een langzaam voortbewegend voertuig veilig kon oversteken op deze spoorwegovergang.

Ongelukken op spoorwegovergangen

Op 28 april van dit jaar gebeurde er opnieuw een ongeluk met groot materieel op een spoorwegovergang. In Wouw botste een Intercitytrein van NS op een dieplader die een bewaakte overgang over wilde steken. Daarbij raakte de conducteur van de trein lichtgewond. In Harlingen kwamen op 27 maart van dit jaar een man en zijn zoontje om het leven op een onbewaakte spoorweg. Zij zaten in een personenauto die op de spoorwegovergang werd geschept door een passagierstrein van Arriva.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid kondigde vlak na het ongeluk in Wouw een brede studie aan naar ongelukken op spoorwegovergangen. De Raad wil met het themaonderzoek achterhalen of en hoe de veiligheid op spoorwegovergangen verbeterd kan worden en hoe de aangekondigde sanering van onbewaakte overwegen verloopt.

Rechtszaak

De zitting over het dodelijk treinongeval in Dalfsen is op dinsdag 12 september bij de rechtbank in Overijssel. Dan wordt ook de strafeis van de officier van justitie bekendgemaakt.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Bestuurder hoogwerker treinongeluk Dalfsen vervolgd”

Alexander V. van Dijl|06.09.17|09:55

En waarom reageert een trein niet automatisch? Zo’n gigantisch apparaat NIET computergestuurd laten rijden is wat het gevaarlijk maakt!

Ziltoid The omniscient|06.09.17|19:35

@Alexander Hoe zou een trein automatisch moeten reageren? Een snelremming inzetten met een remweg van ~600-800 meter zoals nu ook gewoon al gebeurd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bestuurder hoogwerker treinongeluk Dalfsen vervolgd | OVPro.nl

Bestuurder hoogwerker treinongeluk Dalfsen vervolgd

Het Openbaar Ministerie gaat de 23-jarige bestuurder van de hoogwerker vervolgen die op 23 februari 2016 een dodelijk treinongeluk veroorzaakte bij Dalfsen. De machinist van de passagierstrein van Arriva kwam om het leven en er raakten zes mensen gewond. De man wordt verdacht van het veroorzaken van een verkeersongeval met dood en letsel als gevolg.

De trein botste in volle vaart op een hoogwerker op de spoorwegovergang bij Dalfsen. De trein ontspoorde daarbij volledig. De bestuurder van de hoogwerker kon vlak voor de botsing van zijn voertuig springen. Hem wordt verweten dat hij onoplettend heeft gereden en zich daarbij onvoldoende heeft geïnformeerd over de dienstregeling op het spoor ter plaatse. Daarbij zou hij zich van tevoren niet goed hebben gerealiseerd of hij met een langzaam voortbewegend voertuig veilig kon oversteken op deze spoorwegovergang.

Ongelukken op spoorwegovergangen

Op 28 april van dit jaar gebeurde er opnieuw een ongeluk met groot materieel op een spoorwegovergang. In Wouw botste een Intercitytrein van NS op een dieplader die een bewaakte overgang over wilde steken. Daarbij raakte de conducteur van de trein lichtgewond. In Harlingen kwamen op 27 maart van dit jaar een man en zijn zoontje om het leven op een onbewaakte spoorweg. Zij zaten in een personenauto die op de spoorwegovergang werd geschept door een passagierstrein van Arriva.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid kondigde vlak na het ongeluk in Wouw een brede studie aan naar ongelukken op spoorwegovergangen. De Raad wil met het themaonderzoek achterhalen of en hoe de veiligheid op spoorwegovergangen verbeterd kan worden en hoe de aangekondigde sanering van onbewaakte overwegen verloopt.

Rechtszaak

De zitting over het dodelijk treinongeval in Dalfsen is op dinsdag 12 september bij de rechtbank in Overijssel. Dan wordt ook de strafeis van de officier van justitie bekendgemaakt.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Bestuurder hoogwerker treinongeluk Dalfsen vervolgd”

Alexander V. van Dijl|06.09.17|09:55

En waarom reageert een trein niet automatisch? Zo’n gigantisch apparaat NIET computergestuurd laten rijden is wat het gevaarlijk maakt!

Ziltoid The omniscient|06.09.17|19:35

@Alexander Hoe zou een trein automatisch moeten reageren? Een snelremming inzetten met een remweg van ~600-800 meter zoals nu ook gewoon al gebeurd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.