Minder klachten over drukke treinen ondanks drukste maand ooit

( foto: Marieke)

NS en ProRail waarschuwden onlangs voor extra drukte op het spoor in deze maand, omdat er niet eerder zoveel mensen vervoerd werden. Toch heeft dit nog niet geleid tot extra klachten bij het Meldpunt Volle Treinen. In tegenstelling, in de eerste zeventien dagen kwam er in vergelijking met een jaar eerder zelfs 40 procent minder klachten binnen.

In 2016 ontving Rover via dit meldpunt nog 1264 klachten. Dat waren er dit jaar slechts 710, waarmee voor het eerst de 1000-grens niet is bereikt. Het is bovendien al de tweede keer op een rij dat het aantal klachten in september afneemt, want in september 2015 kreeg Rover in die periode nog 1700 klachten binnen.

Verklaring

Rover wil nog niet beweren dat sprake is van een structurele verbetering en blijft in de gaten houden of het klachtenaantal laag blijft in de herfstperiode. Bovendien benadrukt de organisatie dat er alleen een dalende trend op te merken is in de herfstperiode, want in de overige maanden kwamen ongeveer evenveel klachten binnen als in eerdere jaren.

De spoorvervoerder heeft in de afgelopen tijd ook veel moeite gedaan om aan de verwachte drukte het hoofd te kunnen bieden. Zo heeft de vervoerder deze maand 200 extra rijtuigen beschikbaar dan vorig jaar. Bovendien is gestart met de proef, waarmee reizigers worden verleid om buiten de hyperspits te reizen.

Drukste trajecten

In de top 10 van meest gemelde trajecten blijven overigens nog steeds bekende trajecten naar voren komen, zoals de intercity tussen Utrecht en Schiphol en de sprinters tussen Breukelen en Amsterdam en tussen Uitgeest en Haarlem. Verder wordt er nog veel drukte gemeld in de intercity’s tussen Venlo en Eindhoven, Alkmaar en Amsterdam en in de sprinters tussen Groningen en Zwolle en Geldermalsen en Utrecht Centraal.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.