Betere spreiding over perron moet vertraging IC Direct tegengaan

Op de vertrekperrons van de Intercity Direct van Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zet NS voortaan zogenaamde supportmedewerkers in, om reizigers beter over het perron te verspreiden. Hierdoor hoopt de spoorvervoerder dat de trein zelfs bij drukte vaker op tijd kan vertrekken. Het gaat nu nog om een proef tot eind oktober 2017. 

De spoorvervoerder heeft al ervaring op kunnen doen met deze supportmedewerkers op Schiphol Airport en was daarover erg tevreden. “De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. De vaste forens weet al: Wie verderop in de trein stapt, heeft ook een grotere kans op een zitplaats in de spits. Ook stappen dan veel minder reizigers in ná het fluitsignaal.”

Intercity Direct

De Intercity Direct rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam Centraal en Breda. Maar tegelijkertijd wordt deze trein vaker dan andere treinen geplaagd door vertragingen. Dat terwijl de trein naar Schiphol Airport en Rotterdam elk kwartier vertrekt. “Reizigers trekken vaak nog een sprintje vanaf de trap naar de laatste deur van de trein – soms nog ná het fluitsignaal. Dat levert dan vertraging op die moeilijk is om in te lopen.” Dit komt onder andere omdat het op de andere stations ook druk is.

Het blijft de vraag in hoeverre meer verspreiding op het station een oplossing vormt voor reizigers die vanaf de trap komen aanrennen en instappen na het fluitsignaal. NS stelt echter dat op Schiphol Airport wel degelijk veel minder reizigers instapten na het fluitsignaal. “De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in.” Met deze proef wordt gekeken of dit ook op andere stations effecten heeft.

Inzet medewerkers

De medewerkers worden niet de hele dag ingezet, maar alleen op momenten dat het erg druk is. Voorlopig zijn dat twee blokken van vier uur, namelijk van 07.00 uur tot 11.00 uur en van 15.30 uur tot 19.30 uur. Als later blijkt dat er op andere momenten ondersteuning nodig is, kunnen deze tijden worden aangepast. Eind oktober evalueert NS hoe de proef verlopen is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Betere spreiding over perron moet vertraging IC Direct tegengaan”

Gabriël Hoezen|26.09.17|08:08

Ik hoop wel dat deze mensen op klantvriendelijkheid worden geselecteerd. Zolang ze maar niet van het kaliber zijn zoals op Schiphol, waar passagiers soms als vee in de trein worden gejaagd. Ik heb daar meerdere malen nogal onprofessioneel gedrag van deze medewerkers gezien.

Teko Salverda|26.09.17|14:48

Het zou ook helpen als de ex-stuurstandwagen met fietsruimte altijd aan hetzelfde eind van de trein zit. Nu weet een fietser niet waar hij zich moet opstellen en doet dit dus in het midden. Zulks geldt trouwens ook voor de IC Gvc – Ehv. Hier zou de fietsenwagen altijd aan de Haagse kant moeten zitten (Gvc is kopstation).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.