NS leende ruim 11 miljoen aan Abellio ScotRail

ScotRail, Edinburg, Abellio

NS heeft een lening van 11,4 miljoen euro verstrekt aan Abellio voor de Schotse concessie ScotRail, nadat de spoorvervoerder in deze concessie verlies heeft geleden. Het gaat om een verlies van een kleine 4 miljoen euro en het is voor het eerst in tien jaar dat er geen winst wordt gemaakt in deze concessie. Dit melden Britse media. 

Dit nieuws komt niet lang nadat een Schotse vakbond een kritisch filmpje maakte over de winsten die spoorvervoerder NS zou maken met het treinvervoer in Schotland. Die winsten zouden alleen ten goede komen van het Nederlandse spoorvervoer.

Verlies

Maar daarvan lijkt nu geen sprake te zijn. Abellio laat zich niet uit over de redenen waarom het verlies heeft gedraaid in het eerste volledige jaar dat Abellio ScotRail het treinvervoer voor zijn rekening neemt, maar Britse media noemen grote infrastructurele werken aan het Queen Street station in Glasgow als een van de oorzaken. Daardoor zou de spoorvervoerder minder inkomsten hebben kunnen innen.

Overigens worstelde Abellio in deze concessie met de eisen voor klanttevredenheid en punctualiteit. In het eerste kwartaal van 2016 ontving de vervoerder 38 procent meer klachten dan de voorgaande vervoerder, First Group, in het eerste kwartaal van 2015. Ook zouden treinen vaak te laat komen. Ondertussen zijn de prestaties fors verbeterd, meldt Abellio, en behoort Abellio ScotRail ondertussen bij de beste spoorvervoerders in het Verenigd Koninkrijk.

Winstgevendheid

De buitenlandse concessies van NS dragen bij aan de winst van NS. In de eerste negen maanden van de concessie, vanaf april 2015, werd nog een winst geboekt van circa 10 miljoen euro. De omzet van de buitenlandse activiteiten van NS kwamen in het eerste halfjaar van 2017 uit op 948 miljoen euro. Wel gaf NS hierbij al toe dat de resultaten van Abellio lager waren dan vorig jaar vanwege de slechtere resultaten bij ScotRail.

Overigens is het niet ongewoon dat spoorconcessies in eerste instantie niet winstgevend zijn. De Schotse krant The Herald laat enkele experts aan het woord, die benadrukken dat de winstgevendheid van een concessie aan het begin kan tegenvallen, omdat vervoerders vaak aan het begin veel investeringen doen. Aan het einde van de concessie plukken ze daar de vruchten van.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.