Arriva, trein, Groningen

Onderzoek: verkort treinreis Amsterdam-Groningen naar 1,5 uur

De Sociaal-Economische Raad Noord-Nederland wil dat de reistijd van treinverbinding tussen Amsterdam en Groningen beduidend sneller wordt dan nu het geval is. Nu doet een reiziger hier nog ruim 2 uur over, maar om de verbinding aantrekkelijker te maken is een forse tijdswinst noodzakelijk. Dan wordt het aanlokkelijker voor bedrijven om zich in Noord-Nederland te vestigen of voor bewoners om in Noord-Nederland te gaan wonen.

Dit schrijft de Sociaal-Economische Raad (SER) in een rapport dat ze deze week hebben overhandigd aan de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper. Het adviesbureau heeft een advies opgesteld over de noordelijke infrastructuur na 2023. “Snelle adequate verbindingen en mobiliteit zijn cruciale voorwaarden voor verdere economische groei”, is geschreven in het rapport.

Economisch knooppunt

In het rapport wordt benadrukt hoe belangrijk het is om in te zetten op betere mobiliteit, om zo de economische groei in Groningen en omstreken te ondersteunen. Bovendien noemt het Groningen een economisch knooppunt, dat zo goed mogelijk dient te worden aangesloten op andere economische kerngebieden. Daarbij gaat het niet alleen om verbindingen met Amsterdam en Zwolle, maar ook om betere verbindingen richting Duitsland.

Het adviesbureau erkent dat het erg lastig is om te kwantificeren wat de verwachte directe effecten van investeringen in de infrastructuur zijn op de economische groei en de werkgelegenheid. Maar toch gelooft de SER dat een betere bereikbaar in dit geval voordelig is voor zowel het noorden als voor heel Nederland. “Een snelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen in combinatie met een snelle verbinding Groningen-Leeuwarden en het doortrekken (verbeteren) van de lijn richting Bremen ( Wunderline) en Hamburg zal het vestigingsklimaat voor bedrijven in Noord-Nederland verbeteren.”

Grensoverschrijdende reizen

Het gaat volgens de SER niet alleen om een goede verbinding tussen Amsterdam en Groningen, maar daarna ook door naar Hamburg. Zo heeft heel Noord-Nederland baat bij de investeringen die er worden gedaan in de infrastructuur en de economische kansen die daardoor ontstaan. Het rapport waarschuwt wel dat hiervoor de gehele ketenmobiliteit in ogenschouw moet worden genomen.

Dit betekent onder andere het integreren van OV in de mobiliteitsketens van de reizigers, vraaggerichte mobiliteit waar daar behoefte aan is, het verbinden van regionale centra en middelgrote steden en verduurzaming. De drie noordelijke provincies moeten samen optrekken, meent de SER.

Waterstof

Het adviesbureau ziet mogelijkheden om de treinen te verduurzamen op spoorlijnen die nog niet zijn geëlektrificeerd. Daar kan diesel namelijk worden vervangen door groen waterstof. “Dit stimuleert enerzijds de ontwikkeling van waterstofeconomie en anderzijds wordt het Noorden op de kaart gezet als de regio waar energietransitie daadwerkelijk (grootschalig) in de praktijk wordt gebracht. De overheid kan hiervoor zowel een stimulerende als sturende rol spelen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

4 reacties op “Onderzoek: verkort treinreis Amsterdam-Groningen naar 1,5 uur”

kees boer|07.10.17|22:17

Ik blijf dat diepbetreuren dat de Zuiderzeespoorlijn is afgeblazen als ik dat allemaal lees terwijl ik her en der zwart op wit heb dat met deze aanleg voor 2010 zou zijn begonnen

MG Stevense|10.10.17|17:56

Wat een gezeur. Amsterdam – Middelburg duurt 2 uur 48 minuten! Beter om daar eerst geld voor uit te geven.

Arco Sierts|12.10.17|00:14

@ Kees: tsja, betreuren is rouw, maar dood=dood. Belangrijker is de vraag hoe nu verder. Prima dat de ambitie om een serieuze reistijdverlaging te bereiken weer begint te leven, want dat is van strategisch belang. Uiteindelijk komt de ZZL er wel, maar dat zal wel stap voor stap gaan, en in een technische vorm die wij nu nog niet kunnen voorspellen. De tijd zal het leren.

Arco Sierts|12.10.17|00:32

@ MG Stevense: Amsterdam-Rotterdam-Zeeland fors versnellen kan voor heel weinig, een aansluiting op de HSL van de Zeeuwse Lijn bij Lage Zwaluwe plus een concessie-uitvoerder die serieus wat wil en kan is voldoende. NS lijkt me daarvoor ongeschikt, want die kunnen & willen niks wezenlijks doen voor de landsdelen. NS heeft vele kansen gehad en steeds weer opnieuw opzichtig gefaald. Tsja, dan houdt het een keer op, en vragen we het een ander…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.