Buitenlandse interesse in hoogfrequent rijden

De ‘tienminutentrein’ die momenteel getest wordt door NS en ProRail tussen Amsterdam en Eindhoven, heeft internationaal de aandacht getrokken. Medewerkers van de Zwitserse spoorvervoerder SBB kwamen vorige week op bezoek bij NS en ProRail tijdens de zesde testdag met het hoogfrequent rijden. De Zwitsers zijn van plan om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden.

Volgens ProRail bestaat er ook veel interesse voor de testen in Nederland vanuit Deutsche Bahn en Danske Statsbaner, de spoorvervoerder in Denemarken. In december moeten de treinen tussen Amsterdam en Eindhoven ‘spoorboekloos’ rijden.

Tien minuten

SBB en DB zijn allebei niet van plan om elke tien minuten een trein te laten vertrekken, zoals nu wel gebeurt in Nederland. De Zwitsers zetten in op 1 trein per kwartier en DB heeft plannen om na 2020 tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. In Denemarken rijden er al stoptreinen elke tien minuten en deze spoorvervoerder richt zich daarom voornamelijk op het verkorten van de reistijd.

In Nederland rijden treinen al elk kwartier tussen grote stations sinds de jaren ’90. Dit geldt niet alleen voor NS, maar ook voor verschillende regionale vervoerders. Maar sinds begin september testen NS en ProRail elke woensdag de mogelijkheid om elke tien minuten een trein te laten rijden.

Dit is tot nog toe een succes. Reizigers hadden op de testdagen vaker een zitplaats en hoefden minder lang te wachten. NS heeft verder opgemerkt dat het minder druk was op de perrons en de punctualiteit van deze treinen was ook goed. NS heeft daarom de ambitie om meer treinen te laten rijden op het traject Schiphol-Arnhem-Nijmegen. Het is echter nog niet zeker wanneer dit gerealiseerd kan worden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.