1 miljard voor betere treinverbindingen in Noord-Nederland

Een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden, een nieuw station in Assen, de verlenging van de spoorlijn naar Roodeschool tot Eemshaven en de spoorverdubbeling Zwolle-Herfte. Dit zijn slechts enkele projecten waarmee ProRail de komende jaren in Noord-Nederland snelle reistijden, betere verbindingen en betere stations wil realiseren. Hiervoor investeert de infrabeheerder 1 miljard euro in het spoor in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel.

Het uiteindelijk doel is om het Noorden beter bereikbaar te maken. Het gaat in totaal om achttien projecten die worden gerealiseerd in samenwerking met de vier betrokken provincie. “Door slimme aanpassingen die zorgvuldig op elkaar in één plan zijn samengebracht profiteert de hele regio”, aldus ProRail.

Ingrepen

De meest ingrijpende werkzaamheden vinden plaats rondom station Groningen, omdat ProRail van dit eindstation een doorgangsstation gaat maken. Het opstelterrein dat tegen de stad aan ligt wordt verplaatst naar ‘De Vork’ bij Haren. Tussen de steden Groningen en Leeuwarden zullen meer treinen gaan rijden, omdat er nu slechts twee stoptreinen en één sneltrein per uur rijden. Vanwege een flink groeiend aantal reizigers is dit niet meer voldoende. Voor de extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden is 171 miljoen euro beschikbaar.

Ook wordt de lijn Zwolle-Emmen aangepakt. Er zijn plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spits. Er is al een nieuw wachtspoor bij Coevorden opgeleverd, zodat goederentreinen niet langer bij het station zelf staan. In 2018 wordt bij Zwolle ook nog een ongelijkvloerse kruising gebouwd, om meer en sneller treinen richting en van het Noorden tegelijk te kunnen afhandelen.

Extra treinen

Er zijn de afgelopen tijd al maatregelen genomen om extra treinen te laten rijden. Sinds september rijden er 6 treinen per uur tussen Groningen en Assen door de aanpassing van de sporen bij Assen. Ook in Leeuwarden rijden er meer treinen per uur door een verdubbeling van het aantal mega-ampères, waardoor meer stroom beschikbaar is.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

2 reacties op “1 miljard voor betere treinverbindingen in Noord-Nederland”

Kees Boer|09.11.17|21:46

Let maar eens op: na 2020 moet de helaas afgeblazen Zuiderzeespoorlijn ter sprake komen desgewenst buiten de NS om als deze niet is geinteresserd zodat de exploitatie desgewenst onder de Arriva komt.

Kees Boer|09.11.17|21:48

Let maar eens op: na 2020 komt de ZUiderzeespoorlijn ter sprake;als de NS niet geinteresseerd is moet deze maar door de Arriva worden geëxploiteerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.