Intercity, trein, NS

Nieuw spoorplan laat nieuw station Zoeterwoude links liggen

De provincie Zuid-Holland heeft een alternatief bedacht om reizigers een snellere verbinding te bieden tussen de steden Leiden en Utrecht. In de nieuwe variant gaan er twee intercity’s per uur rijden, die louter nog zullen stoppen op station Alphen aan den Rijn. Ook komen er twee extra sprinters, die op de tussengelegen stations stoppen. In het nieuwe plan kan het nieuw aan te leggen station Zoeterwoude-Meerburg niet in de dienstregeling worden opgenomen, omdat daar extra investeringen voor nodig zijn.

Nu stopt de intercity tussen Utrecht en Leiden tussendoor op de stations Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven en Woerden. In het nieuwe plan zullen deze stations bediend worden door de sprinters, die ook nog zullen stoppen op het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk en wellicht Leidse Rijn. De provincie Zuid-Holland gaat samen met NS, ProRail, regio Holland Rijnland, de betrokken regiogemeenten, gemeente en provincie Utrecht en het Rijk het nieuwe plan verder onderzoeken en uitwerken.

Verbetering spoorlijn

De provincie wil de spoorverbinding tussen de steden verbeteren en zorgen dat de reistijd korter wordt. Eerdere voorstellen daarvoor bleken echter steeds niet haalbaar, vanwege de financiën of doordat dit geen goed product opleverde voor de reizigers. De provincie heeft goede verwachtingen voor deze nieuwe variant. Doordat intercity’s nog maar één keer hoeven te stoppen komen de steden in tijd flink dichter bij elkaar te liggen.

Hoewel de provincie positief is over deze variant, betekent het ook dat station Zoeterwoude-Meerburg niet kan worden ingepast in de dienstregeling. Dat kan alleen door flink extra te investeren en daarom is Zuid-Holland op zoek naar andere oplossingen om die locatie te ontsluiten. De gemeente is hierover geïnformeerd. De provincie werkt bovendien samen met alle betrokken partijen om hen te wijzen op de gevolgen van dit plan en door samen te werken aan een aantrekkelijk openbaarvervoersaanbod, dat bijdraagt aan optimale bereikbaarheid van de regio.

Extra investering

“Dit biedt een aantrekkelijk reizigersproduct met échte intercity’s en échte sprinters”, laat de provincie weten. NS en ProRail moeten hiervoor nog wel nader onderzoek doen, want het is nu al duidelijk dat er een extra investering nodig is voor de gedeeltelijke spoorverdubbeling bij Bodegraven. Wel is de verwachting dat deze variant aantrekkelijker is voor reizigers en dat daarom een verantwoorde exploitatie mogelijk is. Op het moment dat de nieuwe plannen nader zijn uitgewerkt met de partners, zullen ze opnieuw worden voorgelegd aan de Provinciale Staten.

Zuid-Holland verwacht dat dit spoorplan kan dienen als verlichting van de drukte op de zeer drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol en als alternatief voor die lijn bij storingen rondom Schiphol. “Daarnaast sluit het plan voor een snellere intercity goed aan bij de langetermijnambities van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en de gemeenten Utrecht en Leiden voor een snelle verbinding tussen Leiden en Utrecht.”

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Nieuw spoorplan laat nieuw station Zoeterwoude links liggen”

Kees Boer|09.11.17|21:38

Dieptreurig dat er met geen woord over gerept wordt om Woerden-Leiden dubbelsporig te maken;wat is er met het geld gebeurd dat ooit voor de Rijn Gouwe lijn is vrijgemaakt ?
Op zich ook dieptreurig dat dit niet besteed is dat zou hiermede mooi kunnen gecompenseerd

Kees Boer|09.11.17|21:41

Wanneer wordt Woerden – Leiden een keer dubbelsporig gemaakt ? En wat is er met het geld gebeurd dat voor de Rijn GouweLijn destijds is gereserveerd doch dat deze helaas er niet kwam;dit zou bij deze mooi kunnen worden gecompenseerd

Gabriël Hoezen|10.11.17|11:47

Zou een groot deel van de geld van de Rijn-Gouwelijn niet in de Rijnlandroute (N11) zijn gaan zitten? Dit stukje snelweg van A4 naar A44 (7 km) gaat een tegen 1 miljard euro kosten …

Arco Sierts|21.11.17|17:48

@Kees: waarom zou je Woerden-Leiden dubbelsporig willen maken?

Kees Boer|26.11.17|23:15

Arco dat is hardnodig gezien men tussen Utrecht en Leiden vier treinen per uur wil laten rijden en de auto is al zoveel keer bevoordeeld ten opzichte van de trein

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw spoorplan laat nieuw station Zoeterwoude links liggen | OVPro.nl
Intercity, trein, NS

Nieuw spoorplan laat nieuw station Zoeterwoude links liggen

De provincie Zuid-Holland heeft een alternatief bedacht om reizigers een snellere verbinding te bieden tussen de steden Leiden en Utrecht. In de nieuwe variant gaan er twee intercity’s per uur rijden, die louter nog zullen stoppen op station Alphen aan den Rijn. Ook komen er twee extra sprinters, die op de tussengelegen stations stoppen. In het nieuwe plan kan het nieuw aan te leggen station Zoeterwoude-Meerburg niet in de dienstregeling worden opgenomen, omdat daar extra investeringen voor nodig zijn.

Nu stopt de intercity tussen Utrecht en Leiden tussendoor op de stations Leiden Lammenschans, Alphen aan den Rijn, Bodegraven en Woerden. In het nieuwe plan zullen deze stations bediend worden door de sprinters, die ook nog zullen stoppen op het nieuwe station Hazerswoude-Koudekerk en wellicht Leidse Rijn. De provincie Zuid-Holland gaat samen met NS, ProRail, regio Holland Rijnland, de betrokken regiogemeenten, gemeente en provincie Utrecht en het Rijk het nieuwe plan verder onderzoeken en uitwerken.

Verbetering spoorlijn

De provincie wil de spoorverbinding tussen de steden verbeteren en zorgen dat de reistijd korter wordt. Eerdere voorstellen daarvoor bleken echter steeds niet haalbaar, vanwege de financiën of doordat dit geen goed product opleverde voor de reizigers. De provincie heeft goede verwachtingen voor deze nieuwe variant. Doordat intercity’s nog maar één keer hoeven te stoppen komen de steden in tijd flink dichter bij elkaar te liggen.

Hoewel de provincie positief is over deze variant, betekent het ook dat station Zoeterwoude-Meerburg niet kan worden ingepast in de dienstregeling. Dat kan alleen door flink extra te investeren en daarom is Zuid-Holland op zoek naar andere oplossingen om die locatie te ontsluiten. De gemeente is hierover geïnformeerd. De provincie werkt bovendien samen met alle betrokken partijen om hen te wijzen op de gevolgen van dit plan en door samen te werken aan een aantrekkelijk openbaarvervoersaanbod, dat bijdraagt aan optimale bereikbaarheid van de regio.

Extra investering

“Dit biedt een aantrekkelijk reizigersproduct met échte intercity’s en échte sprinters”, laat de provincie weten. NS en ProRail moeten hiervoor nog wel nader onderzoek doen, want het is nu al duidelijk dat er een extra investering nodig is voor de gedeeltelijke spoorverdubbeling bij Bodegraven. Wel is de verwachting dat deze variant aantrekkelijker is voor reizigers en dat daarom een verantwoorde exploitatie mogelijk is. Op het moment dat de nieuwe plannen nader zijn uitgewerkt met de partners, zullen ze opnieuw worden voorgelegd aan de Provinciale Staten.

Zuid-Holland verwacht dat dit spoorplan kan dienen als verlichting van de drukte op de zeer drukke verbinding tussen Den Haag en Schiphol en als alternatief voor die lijn bij storingen rondom Schiphol. “Daarnaast sluit het plan voor een snellere intercity goed aan bij de langetermijnambities van de provincies Zuid-Holland, Utrecht en de gemeenten Utrecht en Leiden voor een snelle verbinding tussen Leiden en Utrecht.”

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Nieuw spoorplan laat nieuw station Zoeterwoude links liggen”

Kees Boer|09.11.17|21:38

Dieptreurig dat er met geen woord over gerept wordt om Woerden-Leiden dubbelsporig te maken;wat is er met het geld gebeurd dat ooit voor de Rijn Gouwe lijn is vrijgemaakt ?
Op zich ook dieptreurig dat dit niet besteed is dat zou hiermede mooi kunnen gecompenseerd

Kees Boer|09.11.17|21:41

Wanneer wordt Woerden – Leiden een keer dubbelsporig gemaakt ? En wat is er met het geld gebeurd dat voor de Rijn GouweLijn destijds is gereserveerd doch dat deze helaas er niet kwam;dit zou bij deze mooi kunnen worden gecompenseerd

Gabriël Hoezen|10.11.17|11:47

Zou een groot deel van de geld van de Rijn-Gouwelijn niet in de Rijnlandroute (N11) zijn gaan zitten? Dit stukje snelweg van A4 naar A44 (7 km) gaat een tegen 1 miljard euro kosten …

Arco Sierts|21.11.17|17:48

@Kees: waarom zou je Woerden-Leiden dubbelsporig willen maken?

Kees Boer|26.11.17|23:15

Arco dat is hardnodig gezien men tussen Utrecht en Leiden vier treinen per uur wil laten rijden en de auto is al zoveel keer bevoordeeld ten opzichte van de trein

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.