Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

Aantal meldingen van volle treinen neemt af

Reizigersorganisatie Rover heeft in de afgelopen maanden minder klachten gekregen over overvolle treinen ontvangen dan in eerdere jaren. Het meldpunt volle treinen van Rover heeft in oktober circa 1300 klachten ontvangen, ongeveer evenveel als in september. Ter vergelijking, in 2016 kwamen in september en oktober respectievelijk ruim 2400 en ruim 1700 klachten binnen bij dit meldpunt. 

Het lijkt er al langere tijd op dat het aantal klachten meevalt. NS heeft daarvoor ook flink geïnvesteerd in nieuw materiaal, al is het ook mogelijk dat reizigers niet meer de moeite nemen om te klagen. Een piekmoment in de klachten over volle treinen was op te merken in december vorig jaar. Op dat moment ging de nieuwe dienstregeling in, met veel grote wijzigingen.  Dit was merkbaar in het aantal klachten, dat steeg tot bijna 5000.

Daling aantal klachten

Er was in het begin van dit jaar al een daling te merken. Zo registreerde het meldpunt in januari nog 2788 klachten. In de maanden daarna daalde het langzaam tot 1556 klachten in april. Daarbij plaatste Rover de kanttekening dat dit een trend was die elk jaar zichtbaar was. “Richting het voorjaar nemen de klachten af tot een absoluut dieptepunt in de zomer, om in september in volle hevigheid terug te komen.”

Dit jaar valt dit dus heel erg mee. Anders was dit in september 2015. In die maand kwamen er bij het meldpunt 2800 klachten binnen. Hierna luidden verschillende reizigers- en consumentenorganisaties de noodklok. Ze waarschuwden op dat moment dat de drukte in de treinen eerder toe- dan af zou nemen. Het bedrijf ConsumentenClaim besloot zelfs om te proberen via een rechtsgang compensatie af te dwingen van NS voor de reizigers die niet konden zitten.

Intercity’s

De meeste klachten betreffen nu de intercity’s rondom Amsterdam en Utrecht. Dit zijn traditioneel gezien treinen die heel druk zijn. Wel nieuw is volgens Rover de Intercity Direct tussen Rotterdam en Schiphol. Die trein is blijkbaar in de ochtendspits erg druk. Rover: “Het gebrek aan zitplaatsen in de IC Direct is één van de aanleidingen van een boete die NS is opgelegd.”

In oktober ziet de top 10 van meest gemelde volle trajecten er als volgt uit:

  1. Intercity Amsterdam – Amersfoort
  2. Intercity (Den Haag -) Rotterdam – Dordrecht
  3. Sprinter Zaandam – Amsterdam – Schiphol
  4. Intercity Amsterdam – Utrecht
  5. Intercity Amersfoort – Amsterdam
  6. Intercity Direct Rotterdam – Schiphol
  7. Intercity Utrecht – Amsterdam
  8. Intercity Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena (vertrek uit Nijmegen)
  9. Intercity Utrecht – Amsterdam Bijlmer Arena (vertrek uit Heerlen)
  10. Intercity Hoorn – Amsterdam

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.