Passerende trein (foto: NS)

Geen dubbeldekstreinen meer door Soest vanwege geluidsoverlast

NS rijdt vanaf december niet meer met dubbeldekkers over de spoorlijn Baarn – Den Dolder. Hiermee vervult de spoorvervoerder een wens van de inwoners van Soest en de gemeente. Zij klagen sinds 2016 over het geluidsoverlast dat wordt veroorzaakt door de dubbeldekkertreinen op deze spoorlijn.

De gemeente laat weten erg blij te zijn met dit besluit. “Ik ben blij dat onze gezamenlijke inspanningen uiteindelijk tot dit resultaat hebben geleid en blij dat hiermee eind dit jaar een einde komt aan de overlast van de dubbeldekstreinen”, aldus burgemeester Rob Metz. Hij heeft het probleem de afgelopen maanden regelmatig bij zowel NS als ProRail aangekaart.

Sprinters

NS gaat nu op dit traject definitief sprinters inzetten van het type SGM. Zover dat mogelijk was poogde de vervoerder al vanaf juli om geen dubbeldekkers meer op dit traject te laten rijden, om zo tegemoet te komen aan de wensen van de gemeente en enkele inwoners van Soest die zich verenigd hebben in het spOORVERDOVEND Soest. Daardoor werd al met alternatief materieel gereden in de avonduren en op vrijdag, zaterdag en zondag.

“Vanwege materieelschaarste en complexe planningen was het voor NS tot nu toe niet mogelijk om vaker andere treinen in te zetten”, aldus de gemeente. “Daarvoor is nu gelukkig een oplossing gevonden.” Het probleem werd afgelopen zomer ook al aangepakt door ProRail, die vetpotten op het spoor plaatste om zo de geluidsoverlast te beperken. Hierdoor zou de geluidsoverlast al fors verminderen.

Geluidsoverlast

De klachten van de actiegroep in Soest zorgden er vorig jaar voor dat het probleem van de geluidsoverlast ook onder de aandacht kwam van toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma. Het gaat hier om ‘booggeluid’, dat ook op andere andere plaatsen gehoord wordt. Dijksma beloofde daarop vier miljoen euro uit te trekken voor het aanpakken van dit geluid.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Geen dubbeldekstreinen meer door Soest vanwege geluidsoverlast”

Stadsbus|10.11.17|21:54

Als mensen zo door blijven gaan, weten onze klein kinderen niet meer wat een ”trein” is…

Stadsbus|10.11.17|21:54

Als mensen zo door blijven gaan weten onze kleinkinderen niet meer wat een ”trein” is…

Arco Sierts|21.11.17|17:20

Misschien een volkomen dwaas idee (ik ben geen werktuigbouwer), maar zou het eventueel denkbaar zijn om de spoorstaaf aan 1 kant van een zeer sterke soort kunststof te maken, om op die manier een einde aan het piepen&knarsen te maken?

Benieuwd,
Arco

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen dubbeldekstreinen meer door Soest vanwege geluidsoverlast | OVPro.nl
Passerende trein (foto: NS)

Geen dubbeldekstreinen meer door Soest vanwege geluidsoverlast

NS rijdt vanaf december niet meer met dubbeldekkers over de spoorlijn Baarn – Den Dolder. Hiermee vervult de spoorvervoerder een wens van de inwoners van Soest en de gemeente. Zij klagen sinds 2016 over het geluidsoverlast dat wordt veroorzaakt door de dubbeldekkertreinen op deze spoorlijn.

De gemeente laat weten erg blij te zijn met dit besluit. “Ik ben blij dat onze gezamenlijke inspanningen uiteindelijk tot dit resultaat hebben geleid en blij dat hiermee eind dit jaar een einde komt aan de overlast van de dubbeldekstreinen”, aldus burgemeester Rob Metz. Hij heeft het probleem de afgelopen maanden regelmatig bij zowel NS als ProRail aangekaart.

Sprinters

NS gaat nu op dit traject definitief sprinters inzetten van het type SGM. Zover dat mogelijk was poogde de vervoerder al vanaf juli om geen dubbeldekkers meer op dit traject te laten rijden, om zo tegemoet te komen aan de wensen van de gemeente en enkele inwoners van Soest die zich verenigd hebben in het spOORVERDOVEND Soest. Daardoor werd al met alternatief materieel gereden in de avonduren en op vrijdag, zaterdag en zondag.

“Vanwege materieelschaarste en complexe planningen was het voor NS tot nu toe niet mogelijk om vaker andere treinen in te zetten”, aldus de gemeente. “Daarvoor is nu gelukkig een oplossing gevonden.” Het probleem werd afgelopen zomer ook al aangepakt door ProRail, die vetpotten op het spoor plaatste om zo de geluidsoverlast te beperken. Hierdoor zou de geluidsoverlast al fors verminderen.

Geluidsoverlast

De klachten van de actiegroep in Soest zorgden er vorig jaar voor dat het probleem van de geluidsoverlast ook onder de aandacht kwam van toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma. Het gaat hier om ‘booggeluid’, dat ook op andere andere plaatsen gehoord wordt. Dijksma beloofde daarop vier miljoen euro uit te trekken voor het aanpakken van dit geluid.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Geen dubbeldekstreinen meer door Soest vanwege geluidsoverlast”

Stadsbus|10.11.17|21:54

Als mensen zo door blijven gaan, weten onze klein kinderen niet meer wat een ”trein” is…

Stadsbus|10.11.17|21:54

Als mensen zo door blijven gaan weten onze kleinkinderen niet meer wat een ”trein” is…

Arco Sierts|21.11.17|17:20

Misschien een volkomen dwaas idee (ik ben geen werktuigbouwer), maar zou het eventueel denkbaar zijn om de spoorstaaf aan 1 kant van een zeer sterke soort kunststof te maken, om op die manier een einde aan het piepen&knarsen te maken?

Benieuwd,
Arco

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.