Huges: niet inhoudelijk betrokken bij aanbestedingen

Voormalig NS-topman Timo Huges heeft zich als president-directeur van NS naar eigen zeggen nooit inhoudelijk bemoeid met aanbestedingen. Daarom wist hij niets van de aanbestedingsfraude tijdens de OV-concessie in Limburg in 2014. Dit zei Huges op donderdag tijdens de eerste dag van het proces tegen de zeven betrokken partijen bij de rechtszaak. 

Het Openbaar Ministerie beschuldigt de betrokkenen van omkoping, valsheid in geschrifte en schending van bedrijfsgeheimen. Maar Huges blijft volhouden dat hij geen inhoudelijke rol heeft gespeeld bij de aanbesteding in Limburg. Hij functioneerde als liaison, die zijn netwerk inzette om mensen bij elkaar te brengen. Ook over de financiën ging hij niet; dat was aan de financieel directeur Engelhardt Robbe.

Kennis

“Ik weet niets van het inhoudelijke van aanbesteden”, benadrukte hij meerdere keren tijdens de rechtszaak. “Als president-directeur moet je je daarmee ook niet bezig houden; daar heb je goede directeuren voor. Dan ga je je bemoeien met zaken waar je geen kennis van hebt.” Huges moest zijn functie neerleggen, nadat de aanbestedingsfraude in 2015 aan het licht kwam. De voormalige CEO van NS wordt verweten dat hij niet heeft ingegrepen bij de fraude.

Maar hij had als hoogste man bij het spoorbedrijf helemaal geen rol bij deze affaire, poogde hij de rechters te doen beseffen. Het was vooral een zaak voor dochtermaatschappijen Abellio en Qbuzz. Daarbij was deze concessie met name interessant in zijn totaliteit. Als het alleen om de twee stoptrein-lijnen zou gaan, was de omzet van 10 miljoen ‘verwaarloosbaar. Tegelijkertijd zou NS slechts deze twee lijnen kwijtraken als de concessie aan aan een vervoerder zou worden gegund. “Maar er was wel veel te winnen”, aldus Huges.

Strategisch belang

Op verzoek van de rechter legde Huges donderdag uit waarom het voor NS zo belangrijk was om de concessie in Limburg te winnen. Het was namelijk een ‘bid to win‘. Voor NS paste de concessie voornamelijk goed bij de strategie die het bedrijf op dat moment had, omdat dit de eerste integrale concessie. “Als NS hadden we een strategie die inzette op de deur-tot-deur-reis”, aldus de NS-topman. “Die konden wij goed verwoorden in deze concessie.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.