Internationale Taskforce moet reizen over de grens bevorderen

Intercity Brussel

Er komt een internationale Taskforce die snellere en betere grensoverschrijdende spoorverbindingen tussen Nederland, België en Luxemburg gaat bevorderen. Daarbij gaat het onder meer om betere aansluitingen, het eenvoudiger maken van kaartjesverkoop en uniforme ticketprijzen. Het Benelux-parlement besloot vrijdag tot de oprichting van deze internationale Taskforce tijdens een vergadering in het provinciehuis in Maastricht.

“Een door de nationale regeringen aangestuurde Taskforce kan voldoende kracht ontwikkelen om concreet werk te maken van onbelemmerd treinreizen over de grenzen heen”, zo stelde André Postema, voorzitter van het Benelux-Parlement.

Het was voor het eerst sinds de oprichting van het Benelux-parlement dat er werd vergaderd in Maastricht. Maar juist hier staan grensoverschrijdende verbindingen hoog op de agenda. “Grensoverschrijdende verbindingen zijn essentieel”, zo verwelkomde de Commissaris van de Koning Theo Bovens de parlementsleden.

Taskforce

Grensoverschrijdende spoorverbindingen zijn momenteel verre van ideaal geregeld. Het reizen van land tot land vereist nog vaak verschillende tickets en treinen sluiten slecht op elkaar aan. Daar moet de Taskforce een einde aan maken. “Over de grens reizen moet zo eenvoudig mogelijk zijn”, aldus Rens Ramaekers, een Nederlands lid van het Benelux-Parlement. “Om over de grens te kunnen werken, wonen, bij familie of vrienden op bezoek te gaan of gewoon te genieten van de omgeving. Maar ook als we het veelvuldig vliegverkeer over kleine afstanden willen indammen, is goed internationaal spoorvervoer een duurzaam alternatief.”

De nationale regeringen moeten aanbevelingen van het Benelux-parlement overnemen en dit Taskforce gaat er dus ook komen. De Limburgse gedeputeerde voor mobiliteit, Hubert Mackus, zei in een reactie erg blij te zijn met het besluit om grensoverschrijdende treinverbindingen te verbeteren. “Goed openbaar vervoer in de grensregio’s is van groot economisch belang. Goed voor het toerisme, goed voor de arbeidsmobiliteit en goed voor de consument. We proberen met het project EurekaRail verschillende spoorlijnen nieuw leven in te blazen of te verbeteren. Het besluit van het Benelux-parlement is een mooie steun in de rug.”

EurekaRail

De provincie Limburg probeert met de provincie Noord-Brabant al langer om grensoverschrijdende verbindingen aan te jagen in het programma EurekaRail. Dit heeft al geleid tot een Europese subsidie voor de verdubbeling en elektrificatie van de spoorlijn Heerlen-Aken en steun in het regeerakkoord voor de reactivering van de spoorlijn Weert-Hamont. De Duitse regering heeft beloofd middelen vrij te maken voor de verdubbeling van het spoor tussen Venlo en Viersen.

Het Benelux-parlement bestaat in totaal uit 49 parlementsleden. Daarbij gaat het om 21 leden van de Eerste en Tweede Kamer in Nederland, 21 leden van het Belgische federale parlement en de gemeenschaps- en gewestparlementen en 7 leden van Luxemburgse Parlement. Verder werkt dit parlement actief samen met de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Internationale Taskforce moet reizen over de grens bevorderen”

Peter H. Smit|02.12.17|00:13

Misschien wel leuk op lokaal niveau. Maar wil je tussen Aken en Maastricht echt via Heerlen reizen? En tussen Hamont en Eindhoven echt via Weert?
Het lijkt opportunity gericht meer dan behoefte gericht.

Eric Struch|28.11.17|12:33

Wie een enkele reis koopt van Visé naar Gouvy, betaalt tegen het standaardtarief € 14,70. Beide plaatsen liggen in België net voor de grens met Nederland resp. Luxemburg. Eijsden en Troisvierges liggen net over de grens (in Nederland resp. Luxemburg). Hoewel het traject slechts luttele kilometers langer is, kost een enkele reis tussen deze twee plaatsen tegen standaardtarief (bij NS Internationaal) ineens € 27,-, dus bijna twee keer zoveel. Pak deze boete op internationaal reizen als eerste aan!

Fred Andrioli|28.11.17|12:12

De verbinding tussen Nederland en Luxemburg is onder de maat. Via Brussel meestal met een overstap te Brussel Zuid op een trein naar Luxemburg die bij iedere dikke boom stopt. Via Maastricht met een overstap op een tweeduurdienst vanaf Luik. De reistijd per trein is onevenredig lang.