Eurobahn

Komst nieuwe trein Hengelo-Bielefeld maand vertraagd

De nieuwe regionale trein tussen Hengelo en Bielefeld gaat een maand later rijden dan eigenlijk gepland was, namelijk per 14 januari 2018. De nieuwe Duitse concessie waarvan dit traject deel uitmaakt gaat al van start vanaf 10 december 2017, maar het blijkt niet haalbaar om dan meteen treinen te laten rijden op dit grensoverschrijdende traject. 

De reden hiervoor is dat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland nieuwe treinen moeten beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving, voordat ze worden toegelaten op het spoor. Die beoordeling is naar verwachting nog niet afgerond op 10 december van dit jaar.

Grensoverschrijdende trein

De opdrachtgevers en vervoerder Keolis Deutschland hebben daarom besloten met de exploitatie van deze grensoverschrijdende trein te starten op zondag 14 januari 2018. De trein rijdt via Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld. Het is voor het eerst dat er een regionale trein rijdt tussen Hengelo en Bielefeld.

Keolis Deutschland zet op dit traject acht FLIRT-treinen van Stadler in. Omdat deze treinen zijn uitgerust met een meerstroomsysteem kunnen ze zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet rijden. Deze nieuwe verbinding maakt deel uit van de spoorconcessie Teutoburger-Wald-Netz (TWN). Keolis Deutschland mag 15 jaar lang rijden onder de naam Eurobahn.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

2 reacties op “Komst nieuwe trein Hengelo-Bielefeld maand vertraagd”

Wiebe Goossen|05.12.17|12:30

Waarom plán je dat nou niet een beetje van tevoren, De Groot? We zitten met half materiaal!

Arco Sierts|06.12.17|17:22

er komt voor Overijssel nog meer ellende aan…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.