Zitplaatskans HSL-trein verhoogd door nieuwe rekenmethode

Traxx locomotief met rijtuigen over HSL (bron: NS)
Foto: Trein op HSL-lijn. Foto ter illustratie. NS

Door een nieuwe rekenmethode toe te passen zou NS de cijfermatige kans op een zitplaats in een HSL-trein flink hebben verhoogd. Mede door deze rekenmethode scoort NS nu ruim boven de norm voor zitplaatskans die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt gesteld, al komt dit volgens de vervoerder ook omdat de treinen veel beter rijden dan voorheen. De andere berekening zou al in een eerder stadium zijn afgesproken.

Volgens De Telegraaf wordt het grote tekort aan zitplaatsen in HSL-treinen door de nieuwe manier van berekenen omgezet in een ruim voldoende aanbod. De concessie voor het vervoer over de hogesnelheidslijn is weliswaar in handen van NS, maar eerder dit jaar kreeg de vervoerder de tweede van maximaal drie ‘strikes’ te verwerken wegens onder de maat presteren. Omdat de afspraken voor zitplaatskans en punctualiteit op de HSL opnieuw niet werden gehaald, kreeg NS van de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma een boete van in totaal 1,25 miljoen euro opgelegd. Een derde keer de norm voor zitplaatsen niet halen, zou betekenen dat NS de concessie kwijtraakt.

Rustig deel traject

In een nieuwe rapportage over het vervoer op de HSL scoort NS nu ruim 97 procent als het om de zitplaatskans gaat. Dat is ongeveer tien procentpunt hoger dan in het vorige verslag. Nu wordt er niet langer naar de kans op een zitplek in de drukste treinen gekeken, maar naar de gemiddelde kans in twaalf treinen in de spits. Daar zitten ook treinen bij op het deel van het traject tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Breda, waar gedurende de dag doorgaans ruim voldoende zitplaats is voor alle passagiers.

Meer transparantie

Zowel de commerciële vervoerders als Voor Beter OV geven in De Telegraaf aan de gang van zaken opmerkelijk te vinden. Maar NS geeft aan dat de nieuwe rekenmethode de transparantie juist bevordert. Bovendien is de kans op een zitplaats ook toegenomen omdat de treinen een stuk beter rijden, zo redeneert de vervoerder.

Het ministerie stelt dat de nieuwe rekenwijze beter aansluit op de beleving van de passagier, omdat nu de zitplaatskans in de hele spits wordt berekend. Deze andere rekenmethode is volgens het ministerie al in een eerder stadium afgesproken. De NOS meldt nog dat reizigersorganisaties volgens het ministerie bij het maken van deze afspraken zijn betrokken.

Lees ook: Tweede strike voor NS op HSL; verlies concessie dreigt

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.