NS klaar om mee te dingen naar decentrale lijnen

Ruim twee jaar was het NS niet toegestaan om mee te dingen naar decentrale spoorlijnen. Maar nu wil de spoorvervoerder de concurrentie weer aangaan met regionale vervoerders zoals Keolis, Arriva en Connexxion. Dat zei NS-topman Roger van Boxtel in een interview met De Volkskrant.

Na het Fyra-debacle en de onregelmatigheden bij de OV-concessie Limburg, wilde de politiek dat NS zich alleen richtte op het hoofdrailnet en niet langer op regionale spoorlijnen. Volgens de president-directeur van NS gaat dit ‘absoluut’ gebeuren. Hij denkt daarbij onder andere aan de lijnen Dordrecht-Geldermalsen en Amersfoort-Wageningen.

Van Boxtel is zelfs al bij provinciale bestuurders op bezoek geweest om hen op de hoogte te stellen van de ambitie om weer spoorlijnen te exploiteren in de regio. Overigens is de aanbesteding voor Dordrecht-Geldermalsen al in gang gezet, omdat die deel uitmaakt van de concessie DAV. Ook het busvervoer zit hierbij. NS heeft zich niet ingeschreven op deze aanbesteding.

Marktwerking

Hij plaats in het artikel ook vraagtekens bij de marktwerking op het spoor, zoals die nagestreefd wordt door regionale spoorvervoerders zoals Arriva. Volgens Van Boxtel is marktwerking alleen echt succesvol geweest de telefoniemarkt. “Op alle andere terreinen kun je vraagtekens bij volledige marktwerking zetten.”

Juist omdat NS een oer-Nederlands bedrijf is, vindt Van Boxtel het verder vreemd dat Tweede Kamerleden het bij NS prima lijken te vinden dat het bedrijf meer lijnen moet inleveren. “Met welk doel? Waarom nog meer versnippering? Onze concurrenten houden ons scherp, maar bij hen verdwijnt iedere verdiende euro wel naar het buitenland.”

Arriva

De uitspraken van de NS-topman vormden een verrassing voor Anne Hettinga, topman bij regionale vervoerder Arriva. “Al heel snel na de flinke oorvijgen die uit zijn gedeeld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en allerlei andere instanties aan de Nederlandse Spoorwegen heeft de NS haar bescheidenheid weer van zich afgeworpen’, aldus Hettinga tegen Omroep Gelderland.

“Hij begrijpt de beschuldigingen dat het verdiende geld niet in Nederland geïnvesteerd zou worden maar naar het buitenland zou verdwijnen niet. Als je de jaarrekening van Arriva bekijkt, zie je dat er geen dividend of geld naar het buitenland zou gaan maar alles wordt weer geïnvesteerd in Nederland. Hij spreekt verder over een dubbele moraal, omdat NS wel wil meedingen op aanbestedingen op het regionale spoor, maar geen andere partijen toelaat op het hoofdrailnet.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

4 reacties op “NS klaar om mee te dingen naar decentrale lijnen”

Wiebe Goossen|02.01.18|15:36

Zo hoor je nog eens wat! De lijn Amersfoort-Wageningen zal dan toch eerst ge(re)activeerd moeten worden, lijkt mij.

Joop de Rooy|02.01.18|16:09

Of wordt er soms bedoeld de lijn Amersfoort – Ede/Wageningen ?

Jan Klaas|03.01.18|00:05

Dordrecht-Geldermalsen word nou net over een paar dagen bekendgemaakt wie er wint, en die gaat samen met busconcessie DAV. Dus dat gaat ‘m voor 8-12 jaar niet worden, en dan zou NS ook weer op busdiensten moeten bieden. Slim NS.

Kees Boer|09.01.18|20:58

Ik kan het hele NS beleid /structuur niet meer volgen,op sommige lijnen die NS beheert zijn de stopdiensten het stiefkindje

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.