VVD in Zuid-Holland eist opheldering over uitspraken Van Boxtel

De VVD-Statenfractie in de provincie Zuid-Holland is erg verbaasd dat de president-directeur van NS onlangs heeft aangegeven interesse te hebben in de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen. De aanbesteding van de concessie waartoe deze spoorlijn behoort, is namelijk al van start gegaan en alleen Arriva, Qbuzz en EBS hebben zich hierop ingeschreven. De politieke partij vraagt om duidelijkheid van het provinciebestuur.

De topman bij NS noemde de lijn Dordrecht-Geldermalsen in een interview als één van de decentrale spoorlijnen waarop de spoorvervoerder weer wilde gaan rijden. NS liet later in een verklaring weten in de regio een ‘belangrijke partner te willen zijn en blijven’. In de toekomst wil de vervoerder dus weer meedoen aan regionale (spoor)concessies.

Concessie

Dit verraste VVD-Statenlid Rense Weide, omdat al zeer binnenkort bekend wordt welk bedrijf de concessie Drechtsteden – Alblasserwaard – Vijfheerenlanden mag gaan exploiteren. Dit betreft zowel busvervoer als het spoorvervoer op de MerwedeLingeLijn. Eind oktober maakte de provincie Zuid-Holland de drie inschrijvers bekend, namelijk Arriva, Qbuzz en EBS.

“NS staat daar niet bij en ze zijn te laat als ze zich nu nog willen inschrijven”, aldus Weide. “Misschien heeft NS zich samen met een van de drie bedrijven die meedingen ingeschreven. Als dat zo is, vind ik dat de provincie dat bekend zou moeten maken. Als het niet zo is, ben ik benieuwd hoe het college de uitspraken van Van Boxtel verklaart.”

Het Statenlid heeft de volgende vragen gesteld aan de provincie:

1. Heeft NS zich mede ingeschreven op deze concessie? Zo ja, met welk van de drie eerder door u genoemde partijen. Zo nee, hoe verklaart u de uitspraken van de NS-topman?

2. Indien sprake is dat meerdere bedrijven gezamenlijk één offerte uitbrengen op een concessie, zou u dat per definitie – in het kader van het algemeen belang – bekend maken?

3. De NS topman maakt tevens bekend dat hij met provinciale bestuurders wil gaan spreken. Kunt u aangeven hoe de provincie Zuid-Holland aankijkt tegen de NS, en welke gespreksonderwerpen u actief wilt opbrengen in dat gesprek?

4. In het regeerakkoord staat dat ‘meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet worden toegevoegd aan regionale OV-concessies’. Het kabinet richt zich daarbij oa op Dordrecht-Breda (in combinatie met de Merwede-Lingelijn). Wat betekent deze zinsnede voor de lopende aanbesteding? Als de NS niet ingeschreven heeft op de DAV-concessie, biedt deze zinsnede voor de NS toch een kans om mee te doen? Heeft u ideeën bij deze passage uit het regeerakkoord?

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “VVD in Zuid-Holland eist opheldering over uitspraken Van Boxtel”

Kees Boer|09.01.18|21:10

Ik kan die verbazing volledig voorstellen,men is bang dat dan de stopdiensten het stiefkindje worden

Bla BlaDiblabla|09.01.18|14:39

Qbuzz is tegenwoordig van TenItalia.

Bla BlaDiblabla|09.01.18|14:38

Qbuzz is tegenwoordig van TrenItalia.

Henk Angenent|09.01.18|12:33

Wellicht als onderaannemer? QBuzz en EBS hebben geen treinen, laat staan ervaring met het rijden van treinen.