Langdurige test met waterstoftrein in Groningen komt in 2019

Op het spoortraject tussen Groningen en Zuidhorn wordt vanaf 2019 een proef uitgevoerd met een door waterstof aangedreven trein. Die trein moet twee keer per dag vertrekken en zal dan over een apart spoor rijden. Dat heeft de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper laten weten aan de Leeuwarder Courant.

Vorig jaar werd al gesproken over een korte proef met een waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden in 2018, maar daarbij ging het over een korte proef van slechts twee weken. Waterstoftreinen winnen momenteel aan populariteit. Onlangs werd bekend dat treinfabrikant Alstom veertien waterstoftreinen bouwt voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG in de deelstaat Nedersaksen.

Zero emissie

De Groningse gedeputeerde wil graag overstappen op zero emissie-mobiliteit. Maar de uitdaging zit hem in de beschikbare infrastructuur. “In onze provincie hebben we weinig bovenleidingen, eigenlijk alleen tussen Groningen en Haren. Dan liggen er twee keuzes. Je kunt meer bovenleidingen gaan aanleggen. Dat kost 600 miljoen, maar die leidingen gaan er niet komen, is mijn voorspelling.”

Voor Gräper is het daarom belangrijk om te kijken naar het alternatief. “De tweede optie is investeren in het materiaal. Dus kijken we naar de waterstoftrein, maar het mag ook een batterijtrein zijn. Die optie moeten we verder versterken en aanjagen.” De provincie heeft momenteel al een samenwerking met Nedersaksen, waar een pilot wordt uitgevoerd met de waterstoftrein.

Gräper: “De eerste stap is de twee weken volgend jaar tussen Groningen en Leeuwarden, de tweede een langere pilot van de pendel tussen Groningen en Zuidhorn in de ochtend en in de avond. De trein vertrekt vanaf een apart spoor zodat je hem ook echt goed kunt testen.” Waterstoftreinen zouden dieseltreinen kunnen vervangen, waardoor er geen schadelijke stoffen meer worden uitgestoten.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.