Intercity Amsterdam-Brussel rijdt vanaf 9 april via Breda

Spoor, rails, station, Breda

De Intercity Amsterdam-Brussel zal vanaf 9 april via het HSL-spoor ook stoppen op station Breda. Dat heeft burgemeester Luc Aerts van het Belgische Brecht tijdens zijn nieuwjaarstoespraak gezegd, melden meerdere Belgische media. NS wil de exacte datum niet bevestigen, maar liet in september al weten in het voorjaar van 2018 de nieuwe route op te willen nemen in de dienstregeling.

De IC Brussel rijdt op dit moment nog langs stations Dordrecht en Roosendaal, maar omdat er straks gebruik wordt gemaakt van de hogesnelheidslijn zal de trein via station Breda naar Antwerpen rijden. De trein doet dan ook station Brecht aan.

Testritten

Maandag zijn opnieuw testritten gestart op het traject tussen Breda en Antwerpen. Het is de tweede testperiode en deze zal drie maanden gaan duren. Bij eerdere testen in september 2017 ondervonden de treinen technische problemen bij de grensovergang, maar volgens de NMBS en NS zijn deze zijn nu opgelost.

Dat was niet de eerste tegenslag voor het traject. Eerder werd de start van de treindiensten al meerdere malen uitgesteld en in juni werd bekend dat de beveiligingssoftware later beschikbaar zou zijn dan verwacht.

Korte reistijd

De trein vertrekt twaalf keer per dag vanaf Amsterdam Centraal en vier keer per dag vanaf Den Haag Holland Spoor. Dankzij deze directe spoorverbinding zullen reizigers vanuit Breda veel sneller naar Antwerpen kunnen. Nu duurt de reis nog 1 uur en 25 minuten, of 1 uur als er via Rotterdam de Thalys wordt genomen. Straks is het een kort ritje van 32 minuten.

Eerder liet de NS al weten dat treinreizigers sowieso last gaan hebben van de testritten. De IC Brussel rijdt nu tijdelijk niet vanaf Amsterdam Centraal, maar vanaf Den Haag Holland Spoor. Ook zal de Intercity Direct af en toe vervallen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

2 reacties op “Intercity Amsterdam-Brussel rijdt vanaf 9 april via Breda”

Kees Boer|09.01.18|21:06

Ik zie een goede mogelijkheid om de huidige Benelux te behouden en wel een van de 10 minutenintercity Amsterdam- Eindhoven vanaf Den Bosch om te buigen via Tilburg,Breda naar Antwerpen gezien ook Utrecht naar verwachting dit jaar 350.000 inwoners krijgt en in 2025 zelfs 400.000 inwoners;voorts zou ook de Bijlmer moeten worden opgenomen in de hoge intercityfrequentie

Victor Bax|09.01.18|12:00

Betekent dit dat de trein komend vanuit Amsterdam CS of Den Haag HS nu in Breda “kop maakt”, dus dat de trein achteruit verder gaat in de richting van Antwerpen, vice versa?
Het wordt echt tijd dat er ook een directe verbinding komt van Breda naar Utrecht. Het is toch niet te verkopen dat deze verbinding niet bestaat en dat men om naar Antwerpen wil, vanuit ergens in Nederland, met de trein altijd via Rotterdam of Den Bosch moet reizen.