Bus vervangt voorlopig trein Bad Bentheim-Hengelo

De grensoverschrijdende trein van Eurobahn die sinds dit weekend zou moeten pendelen tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld rijdt voorlopig niet. De treinen worden voor nog onbekende tijdsduur vervangen door bussen die 34 keer per dag rijden tussen Hengelo en Bad Bentheim. Reizigers kunnen in deze Duitse plaats overstappen op een trein.

Dat heeft vervoerder Keolis Deutschland laten weten, waarvan Eurobahn onderdeel is. De nieuwe treinen die besteld zijn voor dit traject hebben technische problemen, waardoor het niet mogelijk is om de voertuigen te laten rijden op het Nederlandse deel van het netwerk. Keolis laat weten druk samen te werken met treinfabrikant Stadler om het probleem met de treinen op te lossen.

Dienstregeling

Deze grensoverschrijdende trein zou eigenlijk al in december gaan rijden. Maar eind november meldde de vervoerder dat de deadline van 10 december niet gehaald zou worden, omdat de toelatingsautoriteiten in Duitsland en Nederland de nieuwe treinen eerst nog moesten beoordelen op de vastgestelde wettelijke normen en regelgeving.

Er werd besloten om de treinen vanaf 14 januari te laten rijden. Zondag was het zover, maar de voertuigen bleken forse problemen te ervaren. Zondag reden er slechts 8 van de geplande 30 ritten en maandag was weinig verbetering merkbaar. Daarom heeft de vervoerder besloten om de treindienst in ieder geval de komende tijd te beëindigen om Bad Bentheim. Vanaf daar is het nog een half uur met de bus naar Hengelo.

Bovenspanning

Keolis heeft voor deze concessie acht nieuwe Flirt-treinen aangeschaft, die zijn uitgerust met een meerstroomsysteem. Daarmee kunnen de treinen zowel op het Nederlandse als het Duitse stroomnet rijden. Maar al tijdens de testritten werden er technische storingen opgemerkt als er omgeschakeld moest worden naar de Nederlandse bovenspanning. Daarom had Keolis voor de zekerheid ook zondag en maandag bussen achter de hand gehouden.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.