Mogelijk derde trein tussen Amsterdam en Londen

Foto NS

NS en Eurostar praten met elkaar over de mogelijkheid om het aantal dagelijkse ritten tussen Amsterdam en Londen uit te breiden van twee naar drie. De rechtstreekse trein tussen de twee steden gaat pas in 2020 in de dienstregeling mee. Voorlopig zullen reizigers dus in Brussel de trein moeten verlaten voor controles. Dat blijkt uit de adviesvraag voor de nieuwe dienstregeling die reizigersorganisaties en lokale overheden vrijdag hebben ontvangen van de spoorvervoerder.

Deze derde trein zou in 2019 kunnen gaan rijden en heeft waarschijnlijk al een verkorte reistijd ten opzichte van de eerste twee treinen: het is de bedoeling dat reizigers op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid alleen kunnen uitstappen om de controles op Brussel te verkorten. Daardoor duurt de reis drieënhalf uur in plaats van vier uur. Als de trein in 2020 rechtstreeks rijdt, duurt de rit uiteindelijk drie uur en een kwartier.

De derde trein zou specifiek gericht zijn op een snelle reis naar Londen, want passagiers kunnen niet uitstappen op station Brussel Zuid. De trein halteert wel op dit station, want het zal op dit station wel mogelijk blijven voor andere reizigers om in te stappen. Door reizigers echter niet uit te laten stappen, kunnen de beveiligingsmaatregelen in Brussel sneller worden uitgevoerd en duurt de stop in Brussel korter.

Reistijd

Door die maatregelen zou de reistijd op de ‘heenweg’ circa 3,5 uur duren in plaats van 4 uur. Er wordt pas een definitief besluit genomen over deze extra trein na de start van het reizigersvervoer met Eurostar. Eurostar moet nog bekendmaken wat de precieze startdatum is, net als de definitieve dienstregeling tussen Amsterdam en Londen en de tarieven voor deze trein.

Het is de bedoeling dat de eerste Eurostar-treinen in april gaan rijden, nadat de directe treindienst Amsterdam-Rotterdam-Brussel-Londen eigenlijk afgelopen december al had moeten starten. Nu worden er maatregelen genomen om dit mogelijk te maken. Op dit moment zijn er wekelijks meerdere proefritten tussen Amsterdam Centraal en het Londense treinstation Sint Pancras. Zo doen machinisten alvast bekendheid op met de route. NS laat weten ‘bijtijds klaar te zijn voor de commerciële start’.

Eurostar

Eurostar rijdt al sinds 1994 treindiensten tussen Brussel en Londen. Sinds mei van vorig jaar gebeurt dit met nieuwe hogesnelheidstreinen van Siemens, die een lengte hebben van 400 meter. Deze hogesnelheidstrein kan een maximale snelheid van 320 kilometer per uur bereiken. Eurostar wil met deze verbinding de concurrentie met de luchtvaart aangaan.

Deze derde trein zou al een verkorte reistijd hebben ten opzichte van de eerste twee treinen: het is de bedoeling dat reizigers op Rotterdam Centraal en Brussel Zuid alleen kunnen uitstappen om de controles op Brussel te verkorten. Daardoor duurt de reis drieënhalf uur in plaats van vier uur. Als de trein in 2020 rechtstreeks rijdt, duurt de rit uiteindelijk drie uur en een kwartier.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.