ProRail werkt aan snelle treinen van Noord-Nederland naar Randstad

Infrabeheerder ProRail heeft met NS al plannen gemaakt voor snelle, rechtstreekse treinen tussen de steden Groningen en Leeuwarden en de Randstad. Volgens directeur Pier Eringa moet dit uiteindelijk de reistijd tussen bijvoorbeeld Groningen en Amsterdam of Leeuwarden en Utrecht halveren. Dat zegt de topman van ProRail tegen de Leeuwarder Courant.

Op dit moment duurt het zeker 2 uur om vanaf Groningen naar Amsterdam te reizen. Daarbij is bovendien minimaal één overstap nodig. Door de treinen sneller te laten rijden en geen tussenstops te laten maken, wordt echter de verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad beter.

Verbinding Randstad

Een goede bereikbaarheid is belangrijk, meent de topman bij ProRail. “Het is belangrijk dat we nadenken hoe we steden als Groningen en Leeuwarden een snellere verbinding kunnen geven met de Randstad”, aldus Eringa. “Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.”

Overigens is het nu nog niet de bedoeling om de hele dag deze snelle treinen in te zetten. Eringa denkt nu aan een snelle, rechtstreekse trein die één of twee keer tijdens de spits wordt aangeboden. Daarnaast denkt de infrabeheerder ook aan een hogere frequentie. In eerste instantie gaat het om een tienminutentrein, maar op langere termijn denkt ProRail dat een frequentie van elke vijf tot zeven minuten een trein. “Dat wordt gewoon de realiteit”, aldus Eringa.

Budget

De topman laat bovendien weten dat een groot deel van deze plannen te realiseren is met het budget dat er nu is. Dit komt mede door de inspanningen van ProRail zelf om effectiever te werken. Op die manier blijft er meer geld over om te investeren in het spoor. Maar er is wel degelijk geld nodig voor de bereikbaarheid van Nederland. Er zijn miljarden nodig voor extra rails en perrons.

Hoewel deze plannen al zijn besproken met NS, moet ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hier nog goedkeuring aan geven. Daarom is het de verwachting dat het nog wel een aantal jaar zal duren, voordat deze rechtstreekse treinen echt gaan rijden.

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “ProRail werkt aan snelle treinen van Noord-Nederland naar Randstad”

Roel Bartlema|14.02.18|17:38

Leeuwarden natuurlijk. Met excuses aan de Europese Culturele Hoofdstad 2018.

Roel Bartlema|14.02.18|17:16

Een verhaal met een hoog onzingehalte. Hoe de één à twee supersnelle spitstreinen te rijmen zijn met de tienminutentrein wordt niet duidelijk. Overigens is het wel degelijk mogelijk om ook nu al rechtstreeks zonder overstap van Groningen en laauwarden naar Amsterdam (en terug) te reizen.

Kees Boer|14.02.18|17:00

Het blijkt opnieuw dat de geprojecteerde Zuiderzeespoorlijn een gemis is,ik heb nog altijdbrieven – ja,zwart op wit- van eind der 90er jaren dat met de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen.
Kijk b.v. naar Duitsland daar ging het ook niet van een leien dakje,is ook de HSL via Erfurt in gebruik genomen en wordt aan de elektrificatie München- Lindau gewerkt

Peter H. Smit|13.02.18|13:22

Markant dat de voorman van ProRail met dit initiatief komt. Ik heb me laten vertellen dat de spoorbrug bij Zwolle momenteel het grootste knelpunt is in frequentieverhogingen en trein-versnellingen. En dat die brug slechts 2 sporen telt in plaats van 4 is echt een zaak van ProRail geweest.

Arco Sierts|13.02.18|11:27

Citaat: “Overigens is het nu nog niet de bedoeling om de hele dag deze snelle treinen in te zetten. Eringa denkt nu aan een snelle, rechtstreekse trein die één of twee keer tijdens de spits wordt aangeboden”

Kortom gebakken lucht. De zoveelste fopbelofte aan Noord-nederland om de spoorbereikbaarheid Randstad-Noorden “ooit” te verbeteren. 1 of 2 spitstoevoegers doet structureel niks.

NS en ProRail moeten ophouden met gebakken lucht, en voor 2025 leveren wat afgesproken is.