Treinen op MerwedeLingelijn krijgen R-netstijl

Qbuzz gaat het treinvervoer op de MerwedeLingelijn uitvoeren in de grijs-rode huisstijl van het R-net. R-net staat voor hoogwaardig openbaar vervoer in de Randstad. Ook bussen en trams zijn in Nederland uitgerust in deze huisstijl. De huidige vervoerder, Arriva, hanteert nog de eigen stijl op de treinen voor de MerwedeLingelijn.

De concessie DAV, waartoe deze spoorlijn behoort, is onlangs gegund aan Qbuzz en woensdag definitief geworden. In deze concessie wordt met name ingezet op een netwerk van snelle en hoogwaardige bussen en treinen, in combinatie met ketenmobiliteitsdiensten.

“Qbuzz heeft uitstekend invulling gegeven aan onze wensen”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Floor Vermeulen. “Door als overheden gezamenlijk op te trekken en ruimte te geven aan de markt realiseren we met elkaar een uitstekend openbaar vervoer aanbod dat past bij deze tijd.”

R-net

Vervoerder Qbuzz schaft geen nieuwe voertuigen aan, maar neemt later dit jaar de treinen op de MerwedeLingelijn van Arriva over. Wel krijgen die treinen in 2019 een opknapbeurt, waardoor ze worden uitgerust met nieuwe stoelen, usb-aansluitingen en snel wifi. Daarnaast krijgen ze dus een nieuwe huisstijl. De naam R-net wordt ook gebruikt voor buslijnen in de regio. Er worden nieuwe, moderne bussen aangeschaft, met meer beenruimte, comfortabele stoelen en USB-aansluitingen.

Door deze R-netlijnen en de snelbusverbindingen wordt Rotterdam beter bereikbaar vanuit Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Voor de Drechtsteden worden elektrische bussen aangeschaft, om bij te dragen aan een verbetering van de luchtkwaliteit en het lokale leefklimaat. Op de verbinding tussen Gorinchem en Alblasserwaard worden semi-touringcarbussen ingezet richting Utrecht. Deze mogen 100 kilometer per uur rijden in plaats van 80 kilometer.

Concessie

De concessie DAV heeft een duur van acht jaar, met de kans op een verlenging van twee en daarna nog eens vijf jaar. Er is jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro. Het OV in Vijfheerlanden is als een apart onderdeel aanbesteed, waarbij behoud van het huidige kwaliteitsniveau het uitgangspunt vormde. Er is sprake van een mogelijke bestuurlijke herindeling, waarbij Leerdam en Zederik deel gaan uitmaken van de provincie Utrecht in de fusiegemeente Vijfheerenlanden. Als deze herindeling doorgang vindt, kan de financiering en het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer aan de provincie Utrecht worden overgedragen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Treinen op MerwedeLingelijn krijgen R-netstijl”

Teko Salverda|27.02.18|10:54

Volgens mij is R-net geen net, maar alleen een kwaliteitslabel. Vreemd dat wordt verleend aan een lijn met treinen zonder WC.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.