NS leaset geen treinen voor HRN meer via Ierland

intercity, sprinter, NS

Spoorvervoerder NS rijdt op het Nederlandse hoofdrailnet niet langer met treinen die geleased worden via Ierland. Een aantal jaar terug bleek dat NS jarenlang gebruikmaakte van een constructie waarbij treinen gekocht werden via een Iers dochterbedrijf. Deze dochtermaatschappij verhuurde deze treinen dan weer door aan het Nederlandse moederbedrijf.

Het is belastingtechnisch voordelig om van deze constructie gebruik te maken, omdat de vennootschapbelasting in Ierland slechts 12,5 procent bedraagt. Dit is in Nederland 25 procent. Maar het gebruik van deze constructie door NS is nu versneld afgebouwd. NS maakte namelijk de afspraak met voormalig minister Jeroen Dijsselbloem van Financiƫn dat in 2024 zeker negentig procent van alle treinen die in Nederland worden gebruikt onder Nederlands fiscaal regime zouden vallen.

NS Lease BV

De resterende tien procent van alle treinen voor het hoofdrailnet zou daarna volgen. Maar de vervoerder laat weten dat alle treinen voor het Nederlandse hoofdrailnet sinds 31 december 2017 zijn ondergebracht bij het Nederlandse NS Lease BV. “Daarmee betaalt NS vanaf nu alle vennootschapsbelasting over de leaseactiviteiten voor het hoofdrailnet in Nederland”, aldus NS. Voertuigen die na 2015 zijn gekocht, zoals de FLIRT- en ICNG-treinen, zijn conform afspraak meteen in Nederland aangeschaft.

De eerste stappen om deze constructie af te bouwen waren al eerder gezet, nadat de vervoerder besloot om de lopende leasecontracten niet te verlengen. De treinen werden aan het einde van de leaseperiode overgedragen aan NS Lease BV, wat dus eigenlijk zou betekenen dat alle treinen uiterlijk in 2033 zouden worden overgebracht naar Nederland. In overleg met de Ierse en Nederlandse belastingdienst kon dit versneld gebeuren.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.