Intercity, trein, NS

NS steekt 500 miljoen in vernieuwing VIRM-2/3 dubbeldekkers

NS gaat 502 miljoen euro investeren in de modernisering van 45 VIRM-2/3 dubbeldekkers. De ontwerpfase voor de vernieuwing van de treinen is inmiddels gestart. De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in eerste en tweede klas. De bouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. Na de modernisering kunnen ze weer zo’n twintig jaar mee. 

Met deze aankondiging komt de totale investering in nieuwe en gemoderniseerde treinen waarmee enkele jaren geleden is gestart in totaal uit op drie miljard euro. Ter vergelijking, voor de uitrol van het spoorbeveiligingssysteem ERTMS op het Nederlandse spoor is 2,4 miljard euro vrijgemaakt.

In 2017 stroomden er nieuwe Flirt-sprinters in van Stadler en halverwege dit jaar gaan er 118 sprinters rijden van het type Civity van fabrikant CAF. Op dit moment worden er 81 VIRM-1-dubbeldekkers  gemoderniseerd. Alstom gaat 79 snelle intercity’s leveren voor de HSL-Zuid.

Waardering reizigers

Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat reizigers vernieuwde treinen hoge punten geven voor het interieur, het comfort, de functionaliteit en de vormgeving. Marjan Rintel, directeur Operatie NS: “Hier ben ik enorm trots op, we doen dit immers voor onze reizigers. Ook deze 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw, bieden onze reizigers het comfort dat zij willen en kunnen weer een heel treinleven mee.”

Bij NS Treinmodernisering in Haarlem wordt aan de slag gegaan met de modernisering van de dubbeldekkers. De dubbeldekkers bestaan in totaal uit 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. Na een testperiode met deze trein begint in de loop van 2021 de serieproductie en gaan ze het spoor op.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “NS steekt 500 miljoen in vernieuwing VIRM-2/3 dubbeldekkers”

Stadsbus|01.03.18|14:20

”Ook zijn er 81 VIRM-1-dubbeldekkers gemoderniseerd.”

Ze zijn nog druk bezig, bijna alle 4tjes zijn in dienst weer, en aan de 6jes gaan ze nu beginnen.

Aart Roest|07.03.18|00:07

Met vreugde hoor ik, dat goede treinen gereed worden gemaqakt voor weer 20 jaar dienst. Helaas hoor ik niets over de schoonmakers, die veel energie en moeite moeten doen om de steeds kleiner gemaakte en lager liggende prullenbakjes, waar nauwelijks nog een koffiebeker in kan, te legen. Het wordt tijd voor een grote hoge trechter, waar ook kranten, in kunnen. Op handhoogte kunnen ze worden geleegd. Weinig moeite, veel plezier. Onnodig moeilijk werk voor schoonmakers moet m.i. verdwijnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.