IC Brussel (foto: NS)

Reizigersorganisaties kritisch over nieuwe tarieven op IC Brussel

Foto NS

Met een nieuwe vroegboektarief wil NS het reizen met de IC Brussel aantrekkelijker maken. Reizigers die vroeg boeken kunnen gebruikmaken van korting als ze gebruikmaken van deze internationale trein. Reizigersorganisaties in het Locov zien in de uitwerking van de tariefwijziging echter enkele belangrijke minpunten. 

Het nieuwe tariefmodel werkt met vaste kortingsbedragen op basis van de afstand die je aflegt. Het doel is om het gebruik van de internationale trein aan te moedigen op momenten dat er een overschot aan zitplaatsen is. Dit betekent ook dat de prijzen duurder worden als er last-minute geboekt wordt. Het vroegboektarief geldt tot zeven dagen voor de reis en deze kaartjes kunnen alleen op nsinternational.nl, de Service Center International en op de NS International balies op de grote stations gekocht worden.

Kritiek

Begin maart kon het voorstel voor de nieuwe tarieven op kritiek rekenen van de consumentenorganisaties in het Locov. De Early Bird-tarieven zouden voor reizigers ondoorzichtig zijn door een willekeur in grootte en beschikbaarheid. Tevens zijn verschillende groepen reizigers flink duurder uit met de tarieven dan ze zijn met een NS-abonnement, het Superdagretour of een Weekendretour. Kaarten zoals het Weekendretour, het Superdagretour en het Jongerentarief zijn dan niet meer te koop.

Reizigersorganisaties gaven twee weken terug nog aan op dit moment geen positief advies te kunnen geven, totdat twee aspecten verbeterd zijn. Dan gaat het om de ondoorzichtigheid en ongelijkheid door de uiteenlopende kortingspercentages en de lange termijn waarop vooruit geboekt moet worden. Daguitstapjes worden geen week vooraf geboekt, menen zij. NS zelf zegt dat de reizigersorganisaties in het Locov positief zijn over het voorstel.

Inderdaad zijn deze partijen in het Locov te spreken over het idee voor een vroegboekkorting en verschillende principes van het vroegboektarief. Zo is deze korting niet alleen geldig op retourreizen, wat nu wel het geval is. De reizigersorganisaties zijn verder positief dat NS de vroegboekkorting ook aanbiedt voor de eerste klas en dat dit lagere tarief geldig is op werkdagen voor 9 uur. Dat sluit volgens de reizigersorganisaties beter aan bij de spits- en dalperiodes in deze trein. Maar er is geen sprake van een positief advies van de consumentenorganisaties in het Locov.

Intercity Brussel

Het heeft lang geduurd om de Intercity Brussel via Breda te laten rijden, maar NS heeft deze week de definitieve datum bekendgemaakt. Vanaf maandag 9 april rijdt de trein zestien keer per dag over de HSL tussen Nederland en België. Daarbij is Den Haag HS vier keer per dag het aankomst- en vertrekstation.

Voorlopig rijdt de Intercity Brussel nog van en naar Amsterdam Centraal op de vertrektijden van één van de Intercity Direct-treinen. Maar in de aanvraag voor de Dienstregeling 2019 heeft de vervoerder al aangegeven dat de trein naar Brussel dan niet meer samen zal lopen met de Intercity Direct-dienstregeling. Die trein komt dan dus als extra trein naast de Intercity Direct.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Reizigersorganisaties kritisch over nieuwe tarieven op IC Brussel | OVPro.nl
IC Brussel (foto: NS)

Reizigersorganisaties kritisch over nieuwe tarieven op IC Brussel

Foto NS

Met een nieuwe vroegboektarief wil NS het reizen met de IC Brussel aantrekkelijker maken. Reizigers die vroeg boeken kunnen gebruikmaken van korting als ze gebruikmaken van deze internationale trein. Reizigersorganisaties in het Locov zien in de uitwerking van de tariefwijziging echter enkele belangrijke minpunten. 

Het nieuwe tariefmodel werkt met vaste kortingsbedragen op basis van de afstand die je aflegt. Het doel is om het gebruik van de internationale trein aan te moedigen op momenten dat er een overschot aan zitplaatsen is. Dit betekent ook dat de prijzen duurder worden als er last-minute geboekt wordt. Het vroegboektarief geldt tot zeven dagen voor de reis en deze kaartjes kunnen alleen op nsinternational.nl, de Service Center International en op de NS International balies op de grote stations gekocht worden.

Kritiek

Begin maart kon het voorstel voor de nieuwe tarieven op kritiek rekenen van de consumentenorganisaties in het Locov. De Early Bird-tarieven zouden voor reizigers ondoorzichtig zijn door een willekeur in grootte en beschikbaarheid. Tevens zijn verschillende groepen reizigers flink duurder uit met de tarieven dan ze zijn met een NS-abonnement, het Superdagretour of een Weekendretour. Kaarten zoals het Weekendretour, het Superdagretour en het Jongerentarief zijn dan niet meer te koop.

Reizigersorganisaties gaven twee weken terug nog aan op dit moment geen positief advies te kunnen geven, totdat twee aspecten verbeterd zijn. Dan gaat het om de ondoorzichtigheid en ongelijkheid door de uiteenlopende kortingspercentages en de lange termijn waarop vooruit geboekt moet worden. Daguitstapjes worden geen week vooraf geboekt, menen zij. NS zelf zegt dat de reizigersorganisaties in het Locov positief zijn over het voorstel.

Inderdaad zijn deze partijen in het Locov te spreken over het idee voor een vroegboekkorting en verschillende principes van het vroegboektarief. Zo is deze korting niet alleen geldig op retourreizen, wat nu wel het geval is. De reizigersorganisaties zijn verder positief dat NS de vroegboekkorting ook aanbiedt voor de eerste klas en dat dit lagere tarief geldig is op werkdagen voor 9 uur. Dat sluit volgens de reizigersorganisaties beter aan bij de spits- en dalperiodes in deze trein. Maar er is geen sprake van een positief advies van de consumentenorganisaties in het Locov.

Intercity Brussel

Het heeft lang geduurd om de Intercity Brussel via Breda te laten rijden, maar NS heeft deze week de definitieve datum bekendgemaakt. Vanaf maandag 9 april rijdt de trein zestien keer per dag over de HSL tussen Nederland en België. Daarbij is Den Haag HS vier keer per dag het aankomst- en vertrekstation.

Voorlopig rijdt de Intercity Brussel nog van en naar Amsterdam Centraal op de vertrektijden van één van de Intercity Direct-treinen. Maar in de aanvraag voor de Dienstregeling 2019 heeft de vervoerder al aangegeven dat de trein naar Brussel dan niet meer samen zal lopen met de Intercity Direct-dienstregeling. Die trein komt dan dus als extra trein naast de Intercity Direct.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.