‘Non-stop treinen tussen landsdelen niet snel rendabel’

Het is erg lastig om nieuwe snelle verbindingen tussen steden in de Randstad en steden in Noord-Nederland of in het zuiden van Limburg rendabel te maken. Dit laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten op vragen van Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch van het CDA. Een maand terug sprak ProRail-directeur Pier Eringa een wens uit voor supersnelle verbindingen tussen Groningen en Leeuwarden en de Randstad en tussen Maastricht en Amsterdam.

Volgens Eringa werkt de infrabeheerder samen met NS aan plannen voor non-stop treinen tussen landsdelen in Nederland. Door niet langer tussendoor te stoppen, kan een flinke reistijdwinst behaald worden. Dit komt ten goede aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad.

Reistijdverkorting

De staatssecretaris werkt momenteel met de regio’s, vervoerders en ProRail aan oplossingen om de reistijden te verkorten. Daarbij mogen alle partijen met plannen komen, maar bij alle voorstellen wordt gekeken naar de haalbaarheid en de effecten. Er is namelijk slechts een beperkt bedrag beschikbaar en dat moet zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Bij een dergelijke non-stop trein moet rekening gehouden met reizigers die hiervan voor- of juist nadeel ondervinden.

Van Veldhoven sprak in de brief aan de Tweede Kamer haar twijfels uit over de haalbaarheid van de non-stop intercity’s. “Gezien de Nederlandse situatie met relatief korte reisafstanden en stedelijke gebieden die dicht bij elkaar liggen, zijn wensen voor een geheel nieuwe snelle verbinding naar de landsdelen niet snel rendabel.” Dit geldt volgens Van Veldhoven ook voor het aanpassen van de bestaande infrastructuur, zodat er op hogere snelheden gereden kan worden.

Zuiderzeelijn

De wens om de Randstad beter te verbinden met grote steden in de rest van Nederland bestaat al langer. Ook regionale overheden zouden graag willen dat hun steden beter verbonden worden met steden zoals Utrecht en Amsterdam. Die wens heeft tot nog toe weinig effect weten te bewerkstelligen. In 2006 werd nog geconcludeerd dat er voor de Zuiderzeelijn hoge investeringen nodig waren, terwijl de positieve effecten beperkt zouden zijn.

Dit weekend reageerde de ProRail-topman in een interview met de Leeuwarder Courant op de kritiek van de Friese gedeputeerde dat de snellere treinen pas op zijn vroegst in 2035 kunnen rijden. Gedeputeerde Kramer denkt dat er eerst een nieuw automatisch beveiligingssysteem langs het spoor nodig is. Maar volgens Eringa kan deze snellere trein al rond 2025 rijden, mits het provinciebestuur ambitie toont. De staatssecretaris zegt echter nog geen concreet plan of concrete tijdsplanning te kennen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

9 reacties op “‘Non-stop treinen tussen landsdelen niet snel rendabel’”

Wouter van Gessel|19.03.18|11:58

Stg Freedom of Mobility ziet kansen voor de spoorsector om ook in Nederland snelle verbindingen tussen steden /regio’s te verwezenlijken. Echter met vasthouden aan huidige spoortechnieken zorgt de spoorsector dat ze geen kansen creëren. De sector moet loslaten en vanuit het spectrum van geleide transport gaan denken. Alleen elektrische treinen met een lineaire motor zijn in staat om binnen Nederland steden/luchthavens te bedienen en daarmee de reiziger. Reistijdwinst is een factor 2 tot 5.

Ibo de Joode|20.03.18|15:56

Er zullen m.i. eerst 2 harde keuzes gemaakt moeten worden. 1: Waar moet die trein stoppen; 2: Als we die keuze gemaakt hebben, waar moeten we de infrastructuur aanpassen. Voorbeeld: Groningen – Amsterdam – Den Haag. Wel/niet stoppen in Assen; Zwolle; Almere; Leiden. En graag geen discussies zoals indertijd over IC stoppen in Hoogeveen en Harderwijk. Dan komt de Infrastructuur: Almere – Weesp zit vol, dus verdubbelen en hoe passeer je al die andere treinen en stations.

Arco Sierts|20.03.18|17:40

@Ibo: nee. Dat is met, alle respect, nadrukkelijk NIET de goede manier. Dat is de foute Rail21 / PHS-aanbodssysteem-methodiek. Jij wilt ontwerpen vanuit een aanbods-systematiek, vanuit een systeemordening, ipv vanuit de (latente) behoefte van de mobilist.

Arco Sierts|20.03.18|17:53

Ik vind het idee van Eringa om toegevoegde spits-IC’s Zwolle te laten overslaan zeer innovatief, tegendraads EN goed doordacht! Je kunt namelijk met ETCS rond Zwolle tijdens de ‘knoop-haltering’ van 15/45 de reguliere IC’s inhalen! Dat levert vooral voor Fryslan fikse tijdswinst op, EN het pad + de knoopligging in Gn/Lw blijft dichtbij die van de reguliere IC! Bij Almere-Weesp ben je dan 10-15min sneller.

Overigens zou ik Heerenveen wel blijven bedienen ivm voldoende reizigers in de trein.

Loek van der Heide|20.03.18|18:34

Wat betreft de electrische tractie dmv. lineaire motoren mis ik de APT ontwikkeling van Hylkema via TU Delft. Op de delen tussen en buitenlangs de wissels is, meen ik te voorzien in d nodige geleidegoot in het midden van de rails. Er is door TU Delft uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijkheid tot implementatie en inpasbaarheid met Normaal-spoor. Hoe is het nu met de vorderingen van deze ‘lichte’ variant ?

Loek van der Heide|21.03.18|08:48

Het wordt Hoogachtend tijd voor een 180o ommezwaai a. in het starre beleid van Prorail. b.Het omturnen van het Randstad-Only denken c.Het niet meer als ‘perifeer’ oormerken van regio’s in de zgn. ‘perifere haak’ buitenom Randstad-Holland. Ergo: stoppen met de 2-deling randstad kern-spoor-net vs. ‘regionale neven sporen. Naar Prorail toe: Geef dir. Eringa de kans, samen met het I&m ministerie en specialisten w.o. de vaste indieners in dit forum te werken aan Europees gerichte ontwikkelingen spoor

Hans van der Burght|28.03.18|11:03

Zolang de intercity Nijmegen – Utrecht v.v. altijd 6 (!) Minuten stilstaat op arnhem CS…. waar praten we over. Zoek de quick wins en haal lucht uit de dienstregeling.

Hans van der Burght|28.03.18|11:39

Waar hebben we het over zolang de intercity Njjmegen – Utrecht vv altijd 6 (!) minuten stilstaat op Arnhem cs… eerst maar eens de quick wins aanpakken

kees boer|28.03.18|14:36

Ik blijf er bij dat de Zuiderzeelijn moet komen, ook om Emmeloord en Drachten een spooraansluiting te geven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.