ICE, Deutsche Bahn, Utrecht, Centraal Station

Opnieuw kritiek van Rover op informatie over internationale trein

De informatievoorziening van NS en NS International over omleidingen en werkzaamheden bij internationale treinen kan voor de tweede keer in korte tijd op kritiek rekenen van reizigersorganisatie Rover. Vanwege een omleiding stopt de ICE van en naar Keulen de komende weken niet op enkele stations, maar dit wordt niet duidelijk vermeld op de websites van NS en NS International. Pas als de reiziger concreet een reis probeert te plannen, worden de ontbrekende verbindingen zichtbaar. 

Het gaat hier onder andere om de stations Arnhem en Düsseldorf. De reizigersorganisatie vindt het onacceptabel dat niet duidelijk wordt gemeld dat deze stations worden overgeslagen. Bovendien lijkt het er voor Rover op dat dit probleem vaker voorkomt bij de spoorvervoerder.

Een week eerder had de reizigersorganisaties namelijk ook al opheldering gevraagd over het ontbreken van een vervangende intercity, omdat de intercity tussen Amsterdam en Berlijn door werkzaamheden niet reed. Volgens Rover kwam NS daarmee een belangrijke belofte aan de consumentenorganisaties niet na.

Informatievoorziening

De reizigers zijn door NS niet op een goede manier geïnformeerd over zowel de omleiding van de ICE als het uitvallen van de Berlijntrein, vindt de reizigersorganisatie. “Dit is het zoveelste voorbeeld van door NS niet/slecht/te laat aangekondigde (ingrijpende) wijzigingen van internationale treindiensten”, meent Rover. “Wij horen graag een verklaring van wat ditmaal de oorzaak is geweest. En tevens wat NS gaat doen aan dit probleem, dat we inmiddels wel structureel mogen noemen”.

In een reactie op Twitter stelt de spoorvervoerder dat de informatie nog op de website geplaatst moet worden. “Binnen een grote organisatie is soms meer tijd nodig om dingen door te voeren”, schrijft NS daar. Rover laat zich kritisch uit over die verklaring. De omleiding is namelijk al sinds november 2017 bekend bij NS en is ook al enkele dagen bezig. Het is niet bekend hoe lang NS nodig heeft om de informatie alsnog online te zetten.

Vervangende trein

Voor het ontbreken van de vervangende trein tussen 2 en 9 april ging NS ervan uit dat er Duits treinmaterieel ingezet zou worden. Nadat bleek dat Deutsche Bahn dit niet waar kon maken, lukte het NS zelf ook niet meer om met vervangend materieel te komen. Hoewel reizigers geen beroep konden doen op de Geld Terug bij Vertraging-regeling, zei NS destijds nog in gesprek te willen met DB om te voorkomen dat het nog een keer voorkwam.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

1 reactie op “Opnieuw kritiek van Rover op informatie over internationale trein”

Evert Bouws|19.04.18|00:19

Vergelijkbare tekortkomingen in voorlichting zijn ook te constateren bij binnenlandse trajecten. Zo is het meermalen voorgekomen, dat er geen duidelijke informatie was over een forse beperking van het treinverkeer tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht wegens werkzaamheden. Voor treinreizigers per sprinter richting Utrecht Centraal kon dit een aanzienlijke toename van de reistijd betekenen, vanuit Bilthoven van 10 minuten normaal tot ruim een half uur. Met de bus duurde de reis korter!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.