Brussel wil concurrentie tussen trein en vliegtuig gelijktrekken

De spoorsector wil op de korte grensoverschrijdende trajecten de concurrentie aangaan met het vliegtuig. Treinen zijn namelijk duurzamer en dit ontlast bovendien de drukte in het luchtruim en op de luchthavens. Reizen met de trein over de grens duurt echter vaak langer, is ingewikkeld te regelen en is soms zelfs duurder dan vliegen. Dat kan op termijn gaan veranderen, als het aan Brussel ligt. 

“We doen onderzoek of alle taksen en ticketheffingen eerlijk zijn”, vertelt Eurocommissaris Violeta Bulc van transport tegen de Telegraaf. “Eind dit jaar verwacht ik conclusies en aanbevelingen.” Brussel is voorstander van betere spoorverbindingen tussen Europese landen en wil dit netwerk graag snel uitbreiden.

Investeringen

ProRail-directeur Pier Eringa pleitte vorig jaar al voor betere grensoverschrijdende verbindingen. Om dit voor elkaar te krijgen zou vervoer over spoor sneller, simpeler en goedkoper moeten worden. Spoorvervoerder NS liet enkele maanden later weten zelf ook te kijken naar nieuwe grensoverschrijdende verbindingen, met name op de relatief korte afstand.

Een van de belangrijkste daarbij is de verbinding van Amsterdam naar Berlijn. Daar moeten echter nog flink wat zaken gebeuren en de verwachting is dat een gedegen snelheidsverbetering nog wel enkele jaren op zich laat wachten. In ieder geval wil NS vanaf 2020 snelle locomotieven van Siemens op dit traject laten rijden. Deze kunnen overal 200 kilometer per uur rijden en ook zal de locomotiefwissel bij de grens met Duitsland niet langer nodig zijn.

Reiziger

Daarbij moet gezegd worden dat de reiziger nog wel even moet wachten totdat de reistijd ook voor hem verbetert, al is de inzet van deze locomotieven een belangrijke eerste stap. “Het versnellen van de Intercity naar Berlijn is een kwestie van de lange adem”, aldus directeur Roger van Boxtel. “Met deze locs vullen wij een belangrijke voorwaarde in en laten wij zien dat het wat ons betreft serieus is. Wij bijten ons er in vast om samen met onze partners stap voor stap een snelle trein verbinding naar de Duitse hoofdstad te krijgen, als duurzaam comfortabel alternatief voor het vliegtuig.”

Op dit moment duurt het ruim zes uur om van Amsterdam naar Berlijn te reizen. Dit kan korter worden gemaakt door de verplichte locomotiefwissel te schrappen, door minder te stoppen op dit traject en het optimaal gebruiken van het snelle spoor tussen de steden Hannover en Berlijn. Bovendien is het belangrijk dat de internationale trein prioriteit krijgt in de dienstregeling. Op dit moment krijgen landelijke en regionale treinen vaak voorrang.

Hogesnelheidstrein

Van Boxtel twijfelt er niet aan dat een snellere verbinding mogelijk is. “We hebben een snelle trein naar Parijs,  naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt”, aldus NS-topman Roger van Boxtel. Daarmee verwijst hij naar de Eurostar, die sinds kort Londen rechtstreeks met Amsterdam verbindt. “Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.