Meedenken over de toekomst van de rails

Om Nederland in de toekomst bereikbaar te houden, is het van groot belang om nu keuzes te maken. Maar wat zijn precies de juiste keuzes? Om een bijdrage te leveren aan dit vraagstuk, worden er vanaf 8 juni tien seminars georganiseerd waarbij over dit onderwerp gesproken wordt.

Tijdens deze seminars worden vanuit de wetenschappelijke hoek bijdragen geleverd aan het debat over de toekomst van de rails. Professor Maarten Janssen, hoogleraar Micro-Economie aan de Universiteit Wenen en professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft dragen hiervoor de academische verantwoordelijkheid.

Doel

Het doel van deze seminars is het bieden van goed toepasbare praktijkervaringen, een kijk op technologische, economische en ruimtelijke ontwikkelingen en het best beschikbare wetenschappelijke kader om die inzichten in te plaatsen. Hiermee kunnen de juiste beslissingen voor mobiliteit worden genomen.

“Dit is een geweldig initiatief”, stelt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee. “Heel mooi dat vervoerders en wetenschappers op deze manier in dialoog gaan, en er meer wetenschappelijke kennis beschikbaar komt voor de sector.” Professor Maarten Janssen is blij dat hij op deze manier kan bijdragen aan een discussie gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over de toekomst van het rails.

De initiatiefnemers van deze seminar- en publicatiereeks zijn GVB, HTM, NS, ProRail en RET. Zij hopen daarmee een bijdrage te leveren aan het huidige debat en de beschikbare wetenschappelijke kennis breed deelbaar te maken voor een groep van inhoudelijk betrokken beleidsmakers, adviseurs, bestuurders en wetenschappers.

Start seminarreeks

De eerste reeks betreft het thema ‘Maatschappelijke veranderingen en de toekomstige rol van openbaar vervoer’. De keynote spreker is universitair hoofddocent Openbaar Vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft, waarna een reactie volgt van directeur George Gelauff van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Dit duurt van 10.00 tot 12.00 uur op 8 juni, met een inloop vanaf 9.30 uur inloop en een aansluitende lunch.

De tweede bijeenkomst vindt plaats op 22 juni van 14.00 tot 16.00 uur. Dan staan de ‘Europese ontwikkelingen en kansen van openbaar vervoer’ op het programma. Onderzoeker Openbaar Vervoer Didier van de Velde van de TU Delft en research professor Chris Nash van de Universiteit van Leeds (VK) zullen hier hun bijdrage leveren. Deze seminar zal in het Engels gegeven worden. Bezoekers zijn vanaf 13.30 uur welkom.

De bijeenkomsten vinden plaats in het meeting center New Babylon aan het Anna van Buerenplein 29 te Den Haag, direct naast station Den Haag Centraal. Geïnteresseerden kunnen zich gratis aanmelden via info@detoekomstopderails.nl. In het najaar zijn nog acht aanvullende seminars, maar de precieze data moeten hiervoor nog worden vastgesteld. De thema’s staan wel al vast en zijn te bekijken op de website: www.detoekomstopderails.nl.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Meedenken over de toekomst van de rails”

Peter H. Smit|29.05.18|14:57

Ik hoop dat de keuze tussen spoor, metro, tram en busbaan aan de orde komt, evenals de mogelijkheden van automatisch rijden.
Zou er een toekomst zijn voor treinen die twee keer zo groot zijn? Dan kun je daar met een auto in rijden en, tijdens de treinrit, uitstappen en lopen naar een snack-bar of toilet of kinder creche van de trein. ALs de bel gaat gaat iedereen weer naar zijn auto en rij je er uit voor de ‘last mile’. Dus niet uren van te voren je auto inleveren of in je auto gevangen zitten.

Pat Rick|31.05.18|10:23

Hopelijk komt deze discussie niet te laat: ProRail kondigt aan om 20 miljard te investeren in spoor (vervanging, capaciteitsuitbreiding). Amsterdam CS wordt uitgebreid, lezen we nu, terwijl ProRail juist het aantal sporen wil terugbrengen naar 9. Tegenstrijdig dus. ProRail is bezig zich op de oude manier, terwijl er misschien nieuwe vormen van mobiliteit ontwikkeld moeten worden (zoals de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur bepleit).

hjlphoorweg|03.06.18|15:49

Verbeteringen die aan gebracht moeten op het openbaar vervoer
Aanleg verdubbeling spoorlijn Alphen aan de Rijn – Leiden

Deventer – Olst

Spoorlijn Almere – Vliegveld Lelystad – Lelystad
In verband vakantievluchten die nu op gestart gaan
Tram verbinding Delft lijn 1 naar Rotterdam AirPort en verder aansluiten op de Metro

Tram Utrecht door de binnenstad naar Utrecht medisch centrum

sneltram Utrecht Medisch centrum naar Hilversum – Huizen – Almere centrum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meedenken over de toekomst van de rails | OVPro.nl

Meedenken over de toekomst van de rails

Om Nederland in de toekomst bereikbaar te houden, is het van groot belang om nu keuzes te maken. Maar wat zijn precies de juiste keuzes? Om een bijdrage te leveren aan dit vraagstuk, worden er vanaf 8 juni tien seminars georganiseerd waarbij over dit onderwerp gesproken wordt.

Tijdens deze seminars worden vanuit de wetenschappelijke hoek bijdragen geleverd aan het debat over de toekomst van de rails. Professor Maarten Janssen, hoogleraar Micro-Economie aan de Universiteit Wenen en professor Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft dragen hiervoor de academische verantwoordelijkheid.

Doel

Het doel van deze seminars is het bieden van goed toepasbare praktijkervaringen, een kijk op technologische, economische en ruimtelijke ontwikkelingen en het best beschikbare wetenschappelijke kader om die inzichten in te plaatsen. Hiermee kunnen de juiste beslissingen voor mobiliteit worden genomen.

“Dit is een geweldig initiatief”, stelt hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee. “Heel mooi dat vervoerders en wetenschappers op deze manier in dialoog gaan, en er meer wetenschappelijke kennis beschikbaar komt voor de sector.” Professor Maarten Janssen is blij dat hij op deze manier kan bijdragen aan een discussie gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over de toekomst van het rails.

De initiatiefnemers van deze seminar- en publicatiereeks zijn GVB, HTM, NS, ProRail en RET. Zij hopen daarmee een bijdrage te leveren aan het huidige debat en de beschikbare wetenschappelijke kennis breed deelbaar te maken voor een groep van inhoudelijk betrokken beleidsmakers, adviseurs, bestuurders en wetenschappers.

Start seminarreeks

De eerste reeks betreft het thema ‘Maatschappelijke veranderingen en de toekomstige rol van openbaar vervoer’. De keynote spreker is universitair hoofddocent Openbaar Vervoer Wijnand Veeneman van de TU Delft, waarna een reactie volgt van directeur George Gelauff van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Dit duurt van 10.00 tot 12.00 uur op 8 juni, met een inloop vanaf 9.30 uur inloop en een aansluitende lunch.

De tweede bijeenkomst vindt plaats op 22 juni van 14.00 tot 16.00 uur. Dan staan de ‘Europese ontwikkelingen en kansen van openbaar vervoer’ op het programma. Onderzoeker Openbaar Vervoer Didier van de Velde van de TU Delft en research professor Chris Nash van de Universiteit van Leeds (VK) zullen hier hun bijdrage leveren. Deze seminar zal in het Engels gegeven worden. Bezoekers zijn vanaf 13.30 uur welkom.

De bijeenkomsten vinden plaats in het meeting center New Babylon aan het Anna van Buerenplein 29 te Den Haag, direct naast station Den Haag Centraal. Geïnteresseerden kunnen zich gratis aanmelden via info@detoekomstopderails.nl. In het najaar zijn nog acht aanvullende seminars, maar de precieze data moeten hiervoor nog worden vastgesteld. De thema’s staan wel al vast en zijn te bekijken op de website: www.detoekomstopderails.nl.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Meedenken over de toekomst van de rails”

Peter H. Smit|29.05.18|14:57

Ik hoop dat de keuze tussen spoor, metro, tram en busbaan aan de orde komt, evenals de mogelijkheden van automatisch rijden.
Zou er een toekomst zijn voor treinen die twee keer zo groot zijn? Dan kun je daar met een auto in rijden en, tijdens de treinrit, uitstappen en lopen naar een snack-bar of toilet of kinder creche van de trein. ALs de bel gaat gaat iedereen weer naar zijn auto en rij je er uit voor de ‘last mile’. Dus niet uren van te voren je auto inleveren of in je auto gevangen zitten.

Pat Rick|31.05.18|10:23

Hopelijk komt deze discussie niet te laat: ProRail kondigt aan om 20 miljard te investeren in spoor (vervanging, capaciteitsuitbreiding). Amsterdam CS wordt uitgebreid, lezen we nu, terwijl ProRail juist het aantal sporen wil terugbrengen naar 9. Tegenstrijdig dus. ProRail is bezig zich op de oude manier, terwijl er misschien nieuwe vormen van mobiliteit ontwikkeld moeten worden (zoals de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur bepleit).

hjlphoorweg|03.06.18|15:49

Verbeteringen die aan gebracht moeten op het openbaar vervoer
Aanleg verdubbeling spoorlijn Alphen aan de Rijn – Leiden

Deventer – Olst

Spoorlijn Almere – Vliegveld Lelystad – Lelystad
In verband vakantievluchten die nu op gestart gaan
Tram verbinding Delft lijn 1 naar Rotterdam AirPort en verder aansluiten op de Metro

Tram Utrecht door de binnenstad naar Utrecht medisch centrum

sneltram Utrecht Medisch centrum naar Hilversum – Huizen – Almere centrum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.