App moet reizigers beter over perrons verspreiden

ProRail voert sinds een week een pilot uit op station Amsterdam Zuid om reizigers beter over de perrons te verspreiden. Daarvoor gebruiken ze de Enjoj app, waarmee reizigers op bepaalde plekken gratis toegang kunnen krijgen tot betaalde diensten. Vooral nu het op stations steeds drukker wordt, is het belangrijk dat treinreizigers niet massaal bovenaan de trappen op het perron blijven wachten.

Het wordt steeds drukker op de stations. Amsterdam Zuid heeft momenteel al 50.000 reizigers per werkdag te verwerken en met name in de spitsuren zorgt dit voor flinke drukte. De verwachting is dat dit alleen maar toe zal nemen. In deze pilot wil ProRail erachter komen of reizigers overgehaald kunnen worden om zich beter te verspreiden over de perrons.

Enjoj app

De infrabeheerder heeft namelijk gemerkt dat veel reizigers in de buurt van de trappen richting het perron op hun trein blijven wachten, maar dit kan zorgen voor opstoppingen. Door deze pilot uit te voeren, wil ProRail kijken of en hoe de beheerder reizigers kan stimuleren om verder de perrons op te lopen. Via de Enjoj app krijgen reizigers gratis toegang tot betaalde artikelen, video’s en games, maar wel alleen als ze ver genoeg doorlopen op het perron.

De reizigers weten wanneer ze zich in de juiste zone bevinden, omdat er ‘groene zones’ zijn aangegeven op de perrons van Amsterdam Zuid. Wanneer reizigers de Enjoj-app downloaden, krijgen ze in deze gebieden dus gratis toegang tot betaalde diensten. De pilot duurt nog tot halverwege 2019.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “App moet reizigers beter over perrons verspreiden”

Teko Salverda|12.06.18|11:51

Ook een belemmerende factor van een goede verdeling van reizigers over de lengte van de trein: “Na het vertreksein niet meer instappen”. Beter zou het zijn om langs de trein te kunnen lopen om bij het fluitsignaal in de dichtstbijzijnde wagen te stappen.

Léon Tebbens|06.06.18|11:50

voor treinlengte heeft men in Duitsland een heel simpele aanwijzing op de displays, zie deze foto: http://www.railfaneurope.net/pix/de/station/Karlsruhe/RK_Anzeiger.jpg . Stuk goedkoper dan de Den Bosch oplossing met ledbalken over de volle lengte van het perron.

Léon Tebbens|06.06.18|11:08

Waar ik benieuwd naar ben is waarom mensen bij de trap blijven staan. Staan er obstakels? Sta je verderop in de regen? Wil je misschien bij de displays blijven staan en zijn die er verderop niet? Ben je bang dat de trein verderop op het perron niet stopt (korte trein). Een goed ontworpen station houdt hier rekening mee, geeft aan waar de treinen stoppen (Den Bosch). Soms zijn eenvoudige maatregelen zoals obstakels (reclamezuil!) weghalen of displays verplaatsen of toevoegen al voldoende.