Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

Drie verbetervoorstellen voor internationaal treinverkeer

Tweede Kamerlid Suzanne Kröger wil dat Nederland aan de slag gaat met een aantal maatregelen die van de trein een aantrekkelijk alternatief maken voor het vliegtuig. De politica van GroenLinks noemt het hoog tijd voor een ambitieus actieplan voor internationaal spoor. Haar voorstellen brengt ze woensdagmiddag onder de aandacht tijdens het Algemeen Overleg spoor. 

“Zowel voor ministerie als voor de spoorsector is het internationaal reizen lange tijd een ondergeschoven kindje geweest. Op internationaal vervoer ging alle aandacht altijd naar de groei van Schiphol. Maar als we het klimaatakkoord serieus nemen, dan kan de luchtvaart niet meer groeien”, verklaart ze de noodzaak van beter internationaal treinverkeer.

Prijs

Kröger heeft meerdere voorstellen, maar daarvan hebben er drie prioriteit. De eerste is het forse prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig. Bijvoorbeeld naar Londen is de trein een prima alternatief, maar de prijzen stimuleren reizigers niet om met de trein te gaan in plaats van met het vliegtuig. Ze hoopt dat de tickettax zodanig wordt ingericht dat de oneerlijke concurrentie tussen de twee modaliteiten wordt aangepakt.

“Vliegen is goedkoop omdat er geen btw op tickets wordt geheven en geen accijns op kerosine”, vertelt ze. “Dit terwijl voor treinreizen de BTW omhoog gaat en energieheffing over de elektriciteit wordt betaald. Deze fiscale verschillen tussen trein en vliegtuig moeten worden opgeheven.”

Kortere reistijden en eenvoudig boeken

Verder moet er prioriteit worden gegeven aan het verkorten van de reistijd en het vereenvoudigen van het boekingsproces. Volgens Kröger kunnen de reistijden van Amsterdam naar Berlijn en Londen beduidend korter, als er maar goede afspraken worden gemaakt. GroenLinks vraagt staatssecretaris Van Veldhoven om af te spreken dat internationale treinen meer prioriteit krijgen op het spoor.

Verder moet het boekingsproces minder omslachtig worden gemaakt. GroenLinks is voorstander voor afspraken met de boekings- en reisbranche, zodat de trein als alternatief standaard ter vergelijking wordt aangeboden op afstanden tot 1000 km. Zelfs voor intercontinentale vluchten vanaf Parijs of Londen zou het eerste deel met de trein kunnen worden afgelegd. Op termijn moet het bovendien mogelijk worden om op het station al je bagage in te checken voor een combi van trein- en vliegreis.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.