Drukte trein op Utrecht

NS: extra korting werkt tegen drukte in hyperspits

Bron Inge

Ruim vijf procent van reizigers stapt niet in de trein tussen 07.30 en 08.30 uur als NS voor ritten aan de randen van de spits 40 procent korting biedt. Dat blijkt uit een proef van NS om de drukte tijdens de zogenaamde hyperspits te verlichten. De spoorvervoerder vraagt extra miljoenen aan het Rijk om die maatregel in te kunnen voeren. 

Dit extra geld is nodig omdat de kosten voor deze korting fors zijn, naar schatting ongeveer 35 miljoen euro per jaar. Maar het is een goede oplossing om Nederland ook tijdens de spits mobiel te houden. NS: “Omdat de trein hierdoor ook aantrekkelijker wordt voor automobilisten die steeds vaker in de file staan, lijkt de korting een logische stap om Nederland bereikbaar te houden, zeker nu noodzakelijke overheidsinvesteringen in infrastructuur vooralsnog achterblijven.”

Proef

NS voerde eerder een proefonderzoek uit waarbij reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement 40 procent korting kregen als ze niet tussen 07.30 en 08.30 uur in de trein stapte. Aan dit onderzoek namen 22.000 reizigers mee en het aantal incheckers in deze tijd daalde met 5,5 procent. Dat betekent dat ruim 1200 mensen niet in de drukste treinen stapten.

De spoorvervoerder laat bovendien weten dat het aantal reizigers dat incheckte rond het absolute piekmoment, namelijk rond 08.00 uur, zelfs daalde met 10 procent. “Dat maakt in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.” NS vindt het uitbreiden van de korting naar de randen van de hyperspits dus verstandig. Weliswaar krijgen reizigers al 40 procent korting in de daluren, maar voor de meeste forensen is het geen optie om niet tussen 06.30 en 09.00 uur te reizen.

Extra investering

Die 35 miljoen euro zou gehaald kunnen worden uit het geld dat beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan de milieudoelen van het Nederlandse kabinet. Voor dit doel is jaarlijks 300 miljoen euro beschikbaar. De spoorvervoerder denkt dat deze spitsmijd-maatregel bijdraagt aan een beter klimaat, want hierdoor kunnen meer mensen met de trein reizen. Dit is beter voor het milieu, aangezien de NS-treinen op windstroom rijden.

NS hoopt die 35 miljoen daarom op te kunnen nemen in het Klimaat- en Energieakkoord voor de klimaatdoelen in Parijs. De spoorvervoerder zet in op dit akkoord, al zegt NS dat investeringen in het spoor noodzakelijk blijven. “Als de maatregel met korting voor spitsmijders hierin wordt opgenomen, kan de beschikbare capaciteit van het Nederlandse spoor worden vergroot. De trein moet hiermee aantrekkelijker worden voor automobilisten, zodat Nederland veel CO2 uitstoot kan besparen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS: extra korting werkt tegen drukte in hyperspits”

André Koelewijn|09.06.18|12:02

Reizigers krijgen alleen die 40% korting na 9 uur als ze daar jaarlijks extra voor betalen. Invoering hiervan maakt het aantrekkelijk om juist net voor 9 uur te vertrekken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: extra korting werkt tegen drukte in hyperspits | OVPro.nl
Drukte trein op Utrecht

NS: extra korting werkt tegen drukte in hyperspits

Bron Inge

Ruim vijf procent van reizigers stapt niet in de trein tussen 07.30 en 08.30 uur als NS voor ritten aan de randen van de spits 40 procent korting biedt. Dat blijkt uit een proef van NS om de drukte tijdens de zogenaamde hyperspits te verlichten. De spoorvervoerder vraagt extra miljoenen aan het Rijk om die maatregel in te kunnen voeren. 

Dit extra geld is nodig omdat de kosten voor deze korting fors zijn, naar schatting ongeveer 35 miljoen euro per jaar. Maar het is een goede oplossing om Nederland ook tijdens de spits mobiel te houden. NS: “Omdat de trein hierdoor ook aantrekkelijker wordt voor automobilisten die steeds vaker in de file staan, lijkt de korting een logische stap om Nederland bereikbaar te houden, zeker nu noodzakelijke overheidsinvesteringen in infrastructuur vooralsnog achterblijven.”

Proef

NS voerde eerder een proefonderzoek uit waarbij reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement 40 procent korting kregen als ze niet tussen 07.30 en 08.30 uur in de trein stapte. Aan dit onderzoek namen 22.000 reizigers mee en het aantal incheckers in deze tijd daalde met 5,5 procent. Dat betekent dat ruim 1200 mensen niet in de drukste treinen stapten.

De spoorvervoerder laat bovendien weten dat het aantal reizigers dat incheckte rond het absolute piekmoment, namelijk rond 08.00 uur, zelfs daalde met 10 procent. “Dat maakt in veel treinen het verschil tussen een overvolle trein of comfortabel reizen.” NS vindt het uitbreiden van de korting naar de randen van de hyperspits dus verstandig. Weliswaar krijgen reizigers al 40 procent korting in de daluren, maar voor de meeste forensen is het geen optie om niet tussen 06.30 en 09.00 uur te reizen.

Extra investering

Die 35 miljoen euro zou gehaald kunnen worden uit het geld dat beschikbaar is voor experimenten en projecten die bijdragen aan de milieudoelen van het Nederlandse kabinet. Voor dit doel is jaarlijks 300 miljoen euro beschikbaar. De spoorvervoerder denkt dat deze spitsmijd-maatregel bijdraagt aan een beter klimaat, want hierdoor kunnen meer mensen met de trein reizen. Dit is beter voor het milieu, aangezien de NS-treinen op windstroom rijden.

NS hoopt die 35 miljoen daarom op te kunnen nemen in het Klimaat- en Energieakkoord voor de klimaatdoelen in Parijs. De spoorvervoerder zet in op dit akkoord, al zegt NS dat investeringen in het spoor noodzakelijk blijven. “Als de maatregel met korting voor spitsmijders hierin wordt opgenomen, kan de beschikbare capaciteit van het Nederlandse spoor worden vergroot. De trein moet hiermee aantrekkelijker worden voor automobilisten, zodat Nederland veel CO2 uitstoot kan besparen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS: extra korting werkt tegen drukte in hyperspits”

André Koelewijn|09.06.18|12:02

Reizigers krijgen alleen die 40% korting na 9 uur als ze daar jaarlijks extra voor betalen. Invoering hiervan maakt het aantrekkelijk om juist net voor 9 uur te vertrekken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.