Slaaptrein City Night Line (foto: NS)

Slaaptrein keert wellicht terug naar Amsterdam

Als het aan de NS ligt, rijdt er over een paar jaar weer een slaaptrein van en naar Amsterdam. De vervoerder heeft de ambitie uitgesproken om Amsterdam weer aan te sluiten op het Europese slaaptreinennetwerk. De Oostenrijkse vervoerder ÖBB laat in een reactie weten dit in ieder geval niet voor 2020 te willen doen.  

Eind 2016 trok Duitse vervoerder Deutsche Bahn de stekker uit de laatste slaaptrein vanaf Amsterdam. Deels omdat de vraag naar het aantal reizigers terugliep, maar volgens NS-woordvoerder Ton Boon was het nog belangrijker dat DB niet meer wilde investeren in nieuw materieel.

Vraag

Voor de Duitse vervoerder was het verzorgen van een slaaptrein geen prioriteit, maar ÖBB staat wel bekend als specialist in het exploiteren van slaaptreinen in Europa. ÖBB heeft volgens Boon wel geïnvesteerd in nieuw materieel. De Oostenrijkse vervoerder liet eerder wel al weten dat NS interesse had in een slaaptrein en de Nederlandse vervoerder zegt nu samen aan een businesscase te willen bouwen.

Daarbij is het voor NS van groot belang dat er voor deze nachttrein wel voldoende belangstelling moet zijn en ook moet blijven om die aan te kunnen bieden. “In de afgelopen twee jaar is de belangstelling voor internationaal treinreizen, als alternatief voor vliegen, enorm toegenomen en we merken ook allerlei positieve beweging in de markt”, aldus Bon. Verder moet de Oostenrijkse vervoerder voldoende treinen beschikbaar hebben, die bovendien toegelaten zijn op het spoor in Nederland.

Begin jaren ’20

Sinds de CityNightLine niet meer naar Amsterdam rijdt, moeten reizigers vanaf Amsterdam eerst naar Düsseldorf reizen om op een slaaptrein te kunnen stappen. De ambitie is om juist die trein door te trekken naar Amsterdam, zodat vanaf de hoofdstad via Düsseldorf naar de Alpen gereden wordt. Die verbinding volgens NS kan op zijn vroegst begin jaren ’20 starten.

Dit tot vreugde van GroenLinks, die eerder een motie indiende om Nederland weer te laten aansluiten op het Europese netwerk. Als het aan de partij ligt, krijgt Nederland ook slaaptreinen naar Italië, Spanje en Scandinavië. Dit is echter al een goede eerste stap. “De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen binnen Europa”, aldus Suzanne Kröger. “Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.