drukte, station Tilburg

Meldingen van drukke treinen met 50% verminderd

Het aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover heeft ontvangen over drukke treinen is opnieuw fors gedaald in vergelijking met een jaar eerder. In 2017 kwamen er bij het meldpunt Volle Treinen bijna 3000 meldingen binnen over de periode tussen april en mei, terwijl er dit jaar niet eens 1600 keer geklaagd werd. Volgens Rover zit NS daarmee op de goede weg.

Maar toch zijn er nog wel enkele stappen te zetten om de drukte in de treinen verder aan te pakken. Hoewel het aantal klachten afneemt, worden bepaalde reizigers nog steeds met problemen geconfronteerd. Van alle klagers gaf bijvoorbeeld 12 procent aan helemaal niet mee te kunnen, vanwege te erge drukte.

Zitplaats

Rover begrijpt de verklaring van NS dat staan in de spits er soms bijhoort, maar is zelf de mening toegedaan dat reizigers na 15 minuten toch echt moeten kunnen zitten. Daar blijkt echter bij lang niet alle reizigers sprake van te zijn. Ongeveer de helft van de melders kon binnen 15 tot 30 minuten zitten en voor circa 11 procent duurde het zelfs langer dan een half uur.

Rover werd er bovendien op gewezen dat bij evenementen zoals de Libelle Zomerweek te korte treinen werden ingezet, wat natuurlijk zorgde voor extra drukte, en de organisatie ontving meerdere klachten van zwangere vrouwen over het gebrek aan een zitplaats. Andere reizigers zouden niet willen opstaan voor deze vrouwen. Rover heeft alle meldingen doorgegeven aan de betreffende vervoerders.

Dalende trend

Al langere tijd is er sprake van een daling van het aantal klachten. Ook in het najaar van 2017 werd al beduidend minder geklaagd dan een jaar eerder. Zowel in september als november werd er ongeveer 1300 keer geklaagd over volle treinen. Daarmee werd er met name in september bijna 1000 keer minder geklaagd dan een jaar eerder.

In het voorjaar komen er altijd minder meldingen binnen dan in het najaar, maar toch blijkt uit de vergelijking tussen de meldingen uit 2017 en 2018 dat de meldingen fors afnemen. Zo registreerde het meldpunt in januari 2017 nog 2788 klachten, wat in de maanden daarna daalde tot 1556 klachten in april. In de eerste vijf maanden van dit jaar is het aantal maandelijkse meldingen alleen in februari boven de 1000 uitgekomen.

Top 10

1. Intercity Zutphen – Arnhem
2. Intercity Utrecht – Amersfoort (- Apeldoorn)
3. Intercity Haarlem – Amsterdam
4. Intercity Direct Rotterdam – Schiphol
5. Intercity (Den Helder – )Amsterdam – Utrecht
6. Sprinter Zaandam – Amsterdam
7. Intercity Arnhem – Zutphen
8. Intercity Utrecht – Amsterdam
9. Intercity Hilversum – Amsterdam
10. Intercity Leiden – Schiphol

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Meldingen van drukke treinen met 50% verminderd”

kees boer|18.06.18|14:19

Een probleem is in elk geval hardnekkig in de sprinter tussen Amersfoort en Harderwijk daar moet permanent dubbeldeks materieel blijven rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Meldingen van drukke treinen met 50% verminderd | OVPro.nl
drukte, station Tilburg

Meldingen van drukke treinen met 50% verminderd

Het aantal meldingen dat reizigersorganisatie Rover heeft ontvangen over drukke treinen is opnieuw fors gedaald in vergelijking met een jaar eerder. In 2017 kwamen er bij het meldpunt Volle Treinen bijna 3000 meldingen binnen over de periode tussen april en mei, terwijl er dit jaar niet eens 1600 keer geklaagd werd. Volgens Rover zit NS daarmee op de goede weg.

Maar toch zijn er nog wel enkele stappen te zetten om de drukte in de treinen verder aan te pakken. Hoewel het aantal klachten afneemt, worden bepaalde reizigers nog steeds met problemen geconfronteerd. Van alle klagers gaf bijvoorbeeld 12 procent aan helemaal niet mee te kunnen, vanwege te erge drukte.

Zitplaats

Rover begrijpt de verklaring van NS dat staan in de spits er soms bijhoort, maar is zelf de mening toegedaan dat reizigers na 15 minuten toch echt moeten kunnen zitten. Daar blijkt echter bij lang niet alle reizigers sprake van te zijn. Ongeveer de helft van de melders kon binnen 15 tot 30 minuten zitten en voor circa 11 procent duurde het zelfs langer dan een half uur.

Rover werd er bovendien op gewezen dat bij evenementen zoals de Libelle Zomerweek te korte treinen werden ingezet, wat natuurlijk zorgde voor extra drukte, en de organisatie ontving meerdere klachten van zwangere vrouwen over het gebrek aan een zitplaats. Andere reizigers zouden niet willen opstaan voor deze vrouwen. Rover heeft alle meldingen doorgegeven aan de betreffende vervoerders.

Dalende trend

Al langere tijd is er sprake van een daling van het aantal klachten. Ook in het najaar van 2017 werd al beduidend minder geklaagd dan een jaar eerder. Zowel in september als november werd er ongeveer 1300 keer geklaagd over volle treinen. Daarmee werd er met name in september bijna 1000 keer minder geklaagd dan een jaar eerder.

In het voorjaar komen er altijd minder meldingen binnen dan in het najaar, maar toch blijkt uit de vergelijking tussen de meldingen uit 2017 en 2018 dat de meldingen fors afnemen. Zo registreerde het meldpunt in januari 2017 nog 2788 klachten, wat in de maanden daarna daalde tot 1556 klachten in april. In de eerste vijf maanden van dit jaar is het aantal maandelijkse meldingen alleen in februari boven de 1000 uitgekomen.

Top 10

1. Intercity Zutphen – Arnhem
2. Intercity Utrecht – Amersfoort (- Apeldoorn)
3. Intercity Haarlem – Amsterdam
4. Intercity Direct Rotterdam – Schiphol
5. Intercity (Den Helder – )Amsterdam – Utrecht
6. Sprinter Zaandam – Amsterdam
7. Intercity Arnhem – Zutphen
8. Intercity Utrecht – Amsterdam
9. Intercity Hilversum – Amsterdam
10. Intercity Leiden – Schiphol

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Meldingen van drukke treinen met 50% verminderd”

kees boer|18.06.18|14:19

Een probleem is in elk geval hardnekkig in de sprinter tussen Amersfoort en Harderwijk daar moet permanent dubbeldeks materieel blijven rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.