Forse kritiek op hogesnelheidsspoor Europa

Thalys trein (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)
Thalys-trein. Foto: Thalys/Jean-Jacques D'Angelo

Het hogesnelheidsspoornet in de EU is slechts een lappendeken van nationale lijnen zonder behoorlijke grensoverschrijdende coördinatie. Doordat de lidstaten die los van elkaar plannen en aanleggen zijn de verbinding slecht. Dat concludeert de Europese Rekenkamer in een rapport.

Volgens de rapporteurs zal het bestaande langetermijnplan van de EU voor het hogesnelheidsspoornet waarschijnlijk niet worden verwezenlijkt en ontbreekt een gedegen strategische benadering voor de gehele EU. Daarnaast beschikt de Europese Commissie niet over wettelijke instrumenten of besluitvormingsbevoegdheden om ervoor te zorgen dat de lidstaten snelle vorderingen maken bij de voltooiing van het kernnetwerk.

Investeringen in hogesnelheidslijnen

De EU heeft sinds 2000 23,7 miljard euro aan cofinanciering verstrekt om investeringen in hogesnelheidslijnen te ondersteunen. De controleurs bezochten de lidstaten Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland, Portugal en Oostenrijk en analyseerden uitgaven voor meer dan vijfduizend kilometer aan hogesnelheidslijnen, ongeveer vijftig procent van het totaal in Europa.

Zij stellen vast dat het EU-streefdoel om de lengte van de hogesnelheidslijnen tegen 2030 te verdriedubbelen tot dertigduizend kilometer niet zal worden bereikt. “Er is een ondoeltreffende lappendeken van slecht verbonden nationale lijnen aangelegd”, aldus Oskar Herics van de Europese Rekenkamer. “De aanleg van hogesnelheidslijnen die nationale grenzen overschrijden behoort niet tot de nationale prioriteiten en de Commissie kan deze niet afdwingen. Dit betekent dat de meerwaarde van EU-cofinanciering laag is.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.