Intercity Den Haag-Eindhoven, HSL

Reizigersorganisatie ontvangt veel klachten over HSL

Reizigersorganisatie Rover krijgt de laatste tijd fors meer klachten van reizigers over treinen die via de HSL rijden. Die verhoging van het aantal klachten komt ook overeen met slechtere cijfers op het gebied van punctualiteit en uitval. Die cijfers worden dagelijks gepubliceerd op het prestatiedashboard van ProRail.

Er is enkele maanden al een gestaag dalende lijn op te merken in de cijfers die behaald worden door treinen die over de hogesnelheidslijn rijden. Zo is de punctualiteit sinds februari gedaald tot een dieptepunt in mei. In die maand reed slechts 81,9 procent van alle HSL-treinen op tijd. Rover heeft dit probleem aangekaart bij NS en ProRail.

Intercity Den Haag en Eindhoven

Rover ontvangt niet alleen meer klachten over de IC Direct tussen Amsterdam en Breda via Rotterdam, maar ook over de intercity tussen Den Haag en Eindhoven. “Het valt op hoe sterk de onbetrouwbaarheid van de HSL-exploitatie de kwaliteit van de IC-verbinding tussen Den Haag en Eindhoven heeft besmet”, aldus Rover. “De rituitval in Eindhoven bereikte over de maand mei een record van 9,2 procent. Ter vergelijking: in 2016, toen de IC tussen Den Haag en Eindhoven nog niet over de HSL reed, was de rituitval in Eindhoven slechts 1,0 procent.”

Bovendien wordt er nu meer geklaagd omdat de IC Brussel sinds april van dit jaar over de HSL rijdt. De reizigers van en naar Breda hebben het vaakst last van vertraging of uitval, want daar wordt op vrijwel alle verbindingen onder de norm gescoord. En niet alleen de punctualiteit is onvoldoende. Rover heeft ook de uitval van de HSL-treinen onder de loep genomen en gemiddeld reed één op de twintig treinen vanaf Breda niet in de maanden januari, februari, maart en mei. Ook in Rotterdam en Amsterdam ligt de uitval beduidend hoger dan het landelijk gemiddeld van 2 procent.

Reactie NS

In een reactie heeft NS laten weten dat dit met name komt door de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en daarom voor testen en opleiding uit de dienst gehaald moeten worden. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. De spoorvervoerder laat verder weten dat er nog een tweede software-update aan zit te komen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

5 reacties op “Reizigersorganisatie ontvangt veel klachten over HSL”

Chris de Boer|11.07.18|09:55

Lees ik nou tussen de regels in de reactie van NS door: ‘het is niet anders’? Ik zie niet echt een quick win of oplossing.

corkarel|11.07.18|17:47

Al jaren loopt circusdirecteur van Boxtel achter de feiten aan en het word steeds erger. Zelfs een software update zorgt ervoor dat ik vele uren van mijn vrije tijd kwijt ben aan het NS circus. Steeds maar weer kan er niet nagedacht worden over de konsekwenties voor de reizigers. De monopolist weet dit maar al te goed… “het is niet anders”. Eruit met die directie.

Arjan Kuiper|14.07.18|00:28

Zolang NS die Traxxen blijft gebruiken die feitelijk voor goederenvervoer zijn bedoeld en stoïcijns blijft zeggen dat het wel ‘meevalt’ ondanks diverse gestrande treinen per dag zou ik er maar aan gaan wennen… meest onbetrouwbare treinserie ooit, dat hier nog geen kamervragen over zijn gesteld is duidelijk een afspraak van de blozende wangetjes van Roger van Boxtel en zijn Old Boys Network…..

Robert Jan Roos|16.07.18|14:36

Beste Arjan,
Ik begrijp je opmerking niet dat Traxx feitelijk voor goederenvervoer wordt gebruikt. Zie ze ook in Duistland voor personentreindiensten rijden, evenals in Italië en in Spanje bij de Talgo diensten. Het total aantal TRAXX locomotieven is ruim boven de 1.000 en worden actief ingezet bij vele vervoerbedrijven. Ook in Zwitserland waar ook ERTMS baanvakken aanwezig zijn. Misschien is het toch iets anders, maar om dan meteen naar de vervoerder te wijzen?

Joop Ummels|17.07.18|13:16

Voor de invoering van de gewijzigde uitvoering op het trajekt Den Haag – Eindhoven heb ik al gewaarschuwd voor de verslechtering op dit trajekt. Overstaptijden vanuit de IC uit het zuiden (Maastricht)van meer dan 15 minuten zijn onacceptabel. Voorheen was dit hooguit 2 a 3 minuten. NSR heeft dit nu enigszins verkort maar voor mij niet voldoende.

De oude dienstuitvoering Den Haag – Venlo via Dordrecht voldeed prima en hoefde voor veel reizigers niet opgeknipt te worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.