Storm, treindienst, verstoring, reisinformatie NS

NS betwist toename storingen op het spoor

Spoorvervoerder NS herkent zich niet in de berichtgeving dat het aantal verstoringen op het spoor is toegenomen en dat deze storingen langer hebben geduurd. Gemiddeld zouden er in de eerste zes maanden van 2018 dagelijks 13 storingen worden gemeld in vergelijking met 11 storingen in 2017, blijkt uit cijfers van de website rijdendetreinen.nl. “Het beeld dat wij hebben, is dat juist minder reizigers last hebben van grote verstoringen”, aldus NS-woordvoerder Erik Kroeze. 

Ook ProRail meldde onlangs juist dat er in het eerste halfjaar van 2018 niet eerder zoveel treinen in Nederland op tijd reden. Dit baseert de spoorvervoerder op aankomstgegevens van de trein, de uitval van treinen en gegevens van de OV-chipkaart. NS zal de halfjaarcijfers volgende maand presenteren, maar zegt ook te merken dat de punctualiteit op het spoor juist stijgt. “Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op zijn bestemming arriveert, neemt dit toe.”

Storingen

NS benadrukt niet te kijken naar verstoringen op het spoor, maar naar de reizigerspunctualiteit. “Dat zegt iets over de treinreis die de reiziger maakt. De hoeveelheid storingen is voor het verbeteren van de punctualiteit wel interessant, maar uiteindelijk willen wij dat de reiziger op tijd komt”, aldus Kroeze.

De site rijdendetreinen.nl zegt zelf dat er tussen 1 januari 2018 en 24 juli 2018 2689 storingen zijn gemeld, met een gemiddelde storingsduur van 2 uur en 29 minuten. Dit wordt gebaseerd op meldingen over storingen die NS zelf op de website plaatst. De site koppelt deze storingen aan een traject en aan de stations die getroffen worden door een dergelijke storingen. Maar betrouwbaar is die informatie niet, stelt Kroeze.

Bovendien benadrukt de NS-woordvoerder dat NS zelf kijkt naar reizigers en niet naar het aantal verstoringen. “Dat exacte aantal zegt niet veel, want het aantal treinen neemt ook toe.” In de nieuwe dienstregeling is NS 130 extra ritten gaan rijden.” Als er meer treinen gaan rijden, heb je ook meer kans op storingen. Daarom kijken wij naar punctualiteit en het aantal mensen dat hinder ondervindt door een trein met meer dan 15 minuten vertraging – dus een grote verstoring – daalt.”

ProRail

ProRail erkent wel dat het spoor op gebieden kwetsbaar is voor storingen van buitenaf en ziet bovendien dat het aantal grote verstoringen even hoog blijft als eerdere jaren. “Omdat we met meer treinen zijn gaan rijden zien we dat een incident dat voorheen een kleine vertraging tot gevolg had, nu veel sneller een grotere storing tot gevolg heeft. Er staat namelijk treinverkeer vlak achter dat ook last heeft van het incident ervóór. Dat heeft veel sneller een sneeuwbaleffect tot gevolg.”

Verder hebben enkele grote incidenten gezorgd voor een hogere uitval van treinen dan andere jaren. Dan gaat het bijvoorbeeld om een hevige storm waardoor het spoorvervoer moest worden stilgelegd en stakingen bij de regionale vervoerders, om een nieuwe cao te bereiken. “De verwachting is dat het over een jaar genomen weer naar beneden bijgesteld wordt”, aldus de infrabeheerder.

HSL

Hoewel NS en ProRail beide stellen dat de punctualiteit op het spoor verder verbeterd, blijft het vervoer op de HSL een uitdaging. Ook reizigersvereniging Rover merkte in de afgelopen maanden een fors hoger aantal klachten. Het dashboard van ProRail toont aan dat de punctualiteitscijfers tussen januari en juni in 2018 zijn verslechterd in vergelijking met de laatste maanden van 2017, maar wel is de punctualiteit iets hoger dan in dezelfde periode in 2017. “Het percentage reizigers dat op tijd komt, is verbeterd in de eerste helft van 2018”, aldus Kroeze.

Daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de uitval op de HSL in 2018 hoger is dan in dezelfde periode in 2017. In een reactie eerder deze maand verklaarde NS dit door de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en daarom voor testen en opleiding uit de dienst gehaald moeten worden. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. Bovendien kon de vervoerder op korte termijn nog geen verbetering beloven.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS betwist toename storingen op het spoor | OVPro.nl
Storm, treindienst, verstoring, reisinformatie NS

NS betwist toename storingen op het spoor

Spoorvervoerder NS herkent zich niet in de berichtgeving dat het aantal verstoringen op het spoor is toegenomen en dat deze storingen langer hebben geduurd. Gemiddeld zouden er in de eerste zes maanden van 2018 dagelijks 13 storingen worden gemeld in vergelijking met 11 storingen in 2017, blijkt uit cijfers van de website rijdendetreinen.nl. “Het beeld dat wij hebben, is dat juist minder reizigers last hebben van grote verstoringen”, aldus NS-woordvoerder Erik Kroeze. 

Ook ProRail meldde onlangs juist dat er in het eerste halfjaar van 2018 niet eerder zoveel treinen in Nederland op tijd reden. Dit baseert de spoorvervoerder op aankomstgegevens van de trein, de uitval van treinen en gegevens van de OV-chipkaart. NS zal de halfjaarcijfers volgende maand presenteren, maar zegt ook te merken dat de punctualiteit op het spoor juist stijgt. “Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op zijn bestemming arriveert, neemt dit toe.”

Storingen

NS benadrukt niet te kijken naar verstoringen op het spoor, maar naar de reizigerspunctualiteit. “Dat zegt iets over de treinreis die de reiziger maakt. De hoeveelheid storingen is voor het verbeteren van de punctualiteit wel interessant, maar uiteindelijk willen wij dat de reiziger op tijd komt”, aldus Kroeze.

De site rijdendetreinen.nl zegt zelf dat er tussen 1 januari 2018 en 24 juli 2018 2689 storingen zijn gemeld, met een gemiddelde storingsduur van 2 uur en 29 minuten. Dit wordt gebaseerd op meldingen over storingen die NS zelf op de website plaatst. De site koppelt deze storingen aan een traject en aan de stations die getroffen worden door een dergelijke storingen. Maar betrouwbaar is die informatie niet, stelt Kroeze.

Bovendien benadrukt de NS-woordvoerder dat NS zelf kijkt naar reizigers en niet naar het aantal verstoringen. “Dat exacte aantal zegt niet veel, want het aantal treinen neemt ook toe.” In de nieuwe dienstregeling is NS 130 extra ritten gaan rijden.” Als er meer treinen gaan rijden, heb je ook meer kans op storingen. Daarom kijken wij naar punctualiteit en het aantal mensen dat hinder ondervindt door een trein met meer dan 15 minuten vertraging – dus een grote verstoring – daalt.”

ProRail

ProRail erkent wel dat het spoor op gebieden kwetsbaar is voor storingen van buitenaf en ziet bovendien dat het aantal grote verstoringen even hoog blijft als eerdere jaren. “Omdat we met meer treinen zijn gaan rijden zien we dat een incident dat voorheen een kleine vertraging tot gevolg had, nu veel sneller een grotere storing tot gevolg heeft. Er staat namelijk treinverkeer vlak achter dat ook last heeft van het incident ervóór. Dat heeft veel sneller een sneeuwbaleffect tot gevolg.”

Verder hebben enkele grote incidenten gezorgd voor een hogere uitval van treinen dan andere jaren. Dan gaat het bijvoorbeeld om een hevige storm waardoor het spoorvervoer moest worden stilgelegd en stakingen bij de regionale vervoerders, om een nieuwe cao te bereiken. “De verwachting is dat het over een jaar genomen weer naar beneden bijgesteld wordt”, aldus de infrabeheerder.

HSL

Hoewel NS en ProRail beide stellen dat de punctualiteit op het spoor verder verbeterd, blijft het vervoer op de HSL een uitdaging. Ook reizigersvereniging Rover merkte in de afgelopen maanden een fors hoger aantal klachten. Het dashboard van ProRail toont aan dat de punctualiteitscijfers tussen januari en juni in 2018 zijn verslechterd in vergelijking met de laatste maanden van 2017, maar wel is de punctualiteit iets hoger dan in dezelfde periode in 2017. “Het percentage reizigers dat op tijd komt, is verbeterd in de eerste helft van 2018”, aldus Kroeze.

Daarbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat de uitval op de HSL in 2018 hoger is dan in dezelfde periode in 2017. In een reactie eerder deze maand verklaarde NS dit door de Traxx-locomotieven, die voorzien zijn van verbeterde software en daarom voor testen en opleiding uit de dienst gehaald moeten worden. Dit gaat ten koste van de reserves, waardoor vertraging en uitval niet voldoende opgevangen kunnen worden. Bovendien kon de vervoerder op korte termijn nog geen verbetering beloven.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.