Plan voor verbetering OV Schiphol van 500 miljoen

De OV-structuur rondom Schiphol moet voor 500 miljoen worden aangepakt om het openbaar vervoer te verbeteren en meer ruimte te creëren. Een plan daarvoor is opgesteld en ligt nu bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat vertelde Onno Hoes, de burgemeester van Haarlemmermeer, vorige week in het tv-programma Jinek. 

Hij reageerde hiermee op vragen over toenemende drukte op het vliegveld en enkele problemen waardoor het verkeer richting Schiphol werd gehinderd afgelopen jaar. De treinverbinding naar Schiphol wordt regelmatig getroffen door storingen en afgelopen april ontstonden er zeer grote problemen door een stroomstoring.

Drukte

Hoes erkent dat er iets gedaan moet worden om de drukte op Schiphol aan te pakken. Op de perrons wordt het veel te druk. “We moeten snel knopen doorhakken, maar dat is ingewikkeld. Het ministerie moet ongeveer de helft betalen en dat is toch veel geld. Daarom ben ik nu bezig met een zwaar lobbytraject in Den Haag, waarbij we moeten opboksen tegen andere lobby’s.”

Het gaat om een behoorlijke bijdrage van het Rijk, maar volgens Hoes is dit bedrag te verwaarlozen als je het uitrekent per passagier. Vele duizenden reizigers reizen dagelijks naar Schiphol. Bovendien is Schiphol ook een visitekaartje voor toeristen die met het vliegtuig naar Nederland komen. “Een goede bereikbaarheid is in ieders belang en het Rijk moet dus ook over de brug komen”, aldus de burgemeester.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor Zelfrijdendvervoer.nl, het vakblad over autonome voertuigen

4 reacties op “Plan voor verbetering OV Schiphol van 500 miljoen”

Pat Rick|31.07.18|10:50

Het ministerie zal graag aan de slag gaan met een plan voor maar 500 miljoen. Een alternatief voor de Schipholtunnel is echt nodig, maar kan niet door een paar busbanen aan te leggen. Doortrekking van de metro naar Schiphol en Hoofddorp is nodig, zodat ook de A4, A5, A9 en A10 ontlast worden. Dit kost meer, maar kan met privaat geld bereikt worden (waardoor pensioenfondsen meer rendament kunnen halen). De voordelen zijn nog groter. Helaas wil men liever de A9 en A10 voor nog meer geld verbreden

Gerard Munnik|31.07.18|11:42

Als het om een klein bedrag per (vlieg)reiziger gaat is het toch geen probleem het geld door Schiphol te laten opbrengen?

Ibo De Joode|31.07.18|15:31

Belangrijkste om capaciteit railvervoer te vergroten is Schiphol zelf van 6 naar 8 sporen. Dat is de grootste fout die indertijd met de verdubbeling van de Schipholtunnel is gemaakt. In de hele railwereld zie je bij 2 sporen 4 perronsporen, bij 4 sporen 8 perronsporen etc.

Pat Rick|01.08.18|11:25

Volgens een interview met Jos Nijhuis met BNR in 2013 is de Schipholtunnel de bottleneck en is die volgens hem “vreselijk”. Vraag is waarom hij toen niet harder heeft gevraagd voor een oplossing. Nu gaat men 300 miljoen door het putje laten lopen door A’dam-Zuid uit te breiden en sprinters te laten rijden. Nog steeds moeten die door dezelfde tunnel. Dus eigelijk moet die naar 6 sporen en het station naar 10! Of er moet een alternatief komen waardoor capaciteit vrij komt voor meer HSLs: metro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.