OV-fiets

Studie: fietsen en OV minder populair door komst zelfrijdende auto

Door de komst van zelfrijdende voertuigen zal de ‘modal shift’ verschuiven. Fietsen, lopen en openbaar vervoer worden minder populair. Dat blijkt uit een studie uitgevoerd door Arcadis en TNO in opdracht van de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.

De komst van zelfrijdende voertuigen leidt in alle scenario’s tot een hogere druk op het wegennet. De uitbreiding van de infrastructuur is echter met name in steden complex, omdat de ruimte daar over het algemeen beperkt is. Daarom is een vergaande mix van maatregelen nodig om de leefbaarheid en bereikbaarheid van stedelijke gebieden te waarborgen.

Prijsprikkels

De onderzoekers bevelen aan om zelfrijdende deeltaxi’s en prive-auto’s in de stad te ontmoedigen en prijsprikkels te introduceren. Het doel is om zowel het aantal voertuigkilometers als de vertraging door filevorming tegen te gaan. Voor gebieden buiten de stad zijn minder vergaande maatregelen nodig.

De verwachting is dat het vervoerssysteem, zeker bij de invoering van volledig autonome voertuigen, op lange termijn structureel anders al functioneren. De onderzoekers verwachten dat de scheiding tussen collectieve vervoerssystemen, zoals het huidige openbaar vervoer, en andere vervoersvormen vervagen. De verwachting is dat er grotendeels (private) deelsystemen zullen ontstaan. Daarvoor is een integrale netwerkvisie nodig voor de lange termijn.

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Studie: fietsen en OV minder populair door komst zelfrijdende auto”

Paul Lamote|20.08.18|18:30

Een groot voordeel is dat we dan niet meer afhankelijk zijn van stakende buschauffeurs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.