Zitplaatskans bij NS toegenomen, behalve op HSL

Foto: inge

De kans op een zitplaats in de spits in een NS-trein was in de eerste zes maanden van 2018 iets hoger dan in dezelfde periode dan een jaar eerder. Alleen op de hogesnelheidslijn is het lastiger geworden om een zitplaats te vinden – die kans is gedaald naar 94,9 procent in vergelijking met 96,9 procent in 2017. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van NS. 

Dit komt mede omdat de populariteit van deze verbinding de verwachtingen overstijgt. De reizigersaantallen stijgen hier met 19 procent. De vervoerder wil die toename het hoofd bieden door op dit moment treinen te verlengen en het is de bedoeling om vanaf december vijf treinen per uur te laten rijden op de HSL. De punctualiteit is zowel op het normale netwerk als op de HSL hoger dan de bodemwaarde.

Bereikte doelen

Volgens NS zijn de prestaties goed en worden de KPI’s allemaal gehaald. Het aantal treinreizigers dat op tijd arriveert op zijn bestemming is toegenomen tot 93,1 procent en 84 procent van de reizigers geeft NS het rapportcijfer zeven of hoger. Dat is met een stijging van 6 procent een forse toename in vergelijking met vorig jaar.

Dit betekent dat NS alvast op koers ligt om de doelen te behalen die zijn afgesproken met de overheid. Dit is belangrijk omdat de spoorvervoerder in 2019 te maken krijgt met de midterm review. Deze midterm review is mede belangrijk voor het ministerie om een keuze te maken over de marktordening op het spoor.

Tekst loopt door onder grafiek

Nederland bereikbaar

Er rijden in 2017 al meer treinen op het spoor en in december stromen de nieuwe sprinters van het type SNG in. NS stelt echter ook dat het steeds drukker wordt, wat de kans op drukte en vertraging doet toenemen. “Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden”, aldus NS-topman Roger van Boxtel.

“We blijven ons focussen op het vasthouden van deze prestaties. Om Nederland bereikbaar te houden hebben we ons al gecommitteerd aan een investeringsprogramma van 3 miljard euro in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. Maar we lopen tegen de grenzen van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.”

Omzet

De omzet is ook hoger dan een jaar eerder, hoewel busvervoerder Qbuzz nu verkocht is en dus niet meer aan de omzet kan bijdragen. In het eerste halfjaar van 2017 was de omzet van NS 2.529 miljoen euro en dit jaar komt die uit op 2.871 miljoen euro. Dit komt onder meer door volumegroei in reizigerskilometers en de tariefsverhoging. De opbrengsten van Abellio UK groeien naar 1.180 miljoen euro, bijna 300 miljoen euro extra. Dit komt vooral door de nieuwe concessie West Midlands die voortvarend van start is gegaan en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. In Duitsland is sprake van een groei van 117 miljoen in 2017 naar 168 miljoen in 2018.

Daarmee komt het nettoresultaat uit op 6 miljoen, terwijl de vervoerder vorig jaar nog een verlies moest schrijven vanwege de boete die de ACM oplegde aan NS vanwege de onregelmatigheden bij de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. Ook hier blijft de vervoerder benadrukken dat geld nodig is om de operationele prestaties te verbeteren. De afgelopen tijd is veel geïnvesteerd, maar de financiële opgave is groot. Daarom zijn maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren en heeft de vervoerder een programma aangekondigd om de kosten op overhead en het hoofdkantoor de komende jaren met 50 miljoen terug te dringen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Zitplaatskans bij NS toegenomen, behalve op HSL”

Ibo De Joode|21.08.18|11:49

Waar ik wat betreft de HSL benieuwd naar ben, waar de drukte in de spits zit. Is dat alleen op het deel Amsterdam-Rotterdam of ook ri. Breda. Daarnaast wordt deze zitplaatskans niet sterk beïnvloed, dus vertekend, door de hoge teinuitval. Immers als alle treinen op de HSL allemaal rijden heb je dan niet een hogere zitplaatskans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Zitplaatskans bij NS toegenomen, behalve op HSL | OVPro.nl

Zitplaatskans bij NS toegenomen, behalve op HSL

Foto: inge

De kans op een zitplaats in de spits in een NS-trein was in de eerste zes maanden van 2018 iets hoger dan in dezelfde periode dan een jaar eerder. Alleen op de hogesnelheidslijn is het lastiger geworden om een zitplaats te vinden – die kans is gedaald naar 94,9 procent in vergelijking met 96,9 procent in 2017. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van NS. 

Dit komt mede omdat de populariteit van deze verbinding de verwachtingen overstijgt. De reizigersaantallen stijgen hier met 19 procent. De vervoerder wil die toename het hoofd bieden door op dit moment treinen te verlengen en het is de bedoeling om vanaf december vijf treinen per uur te laten rijden op de HSL. De punctualiteit is zowel op het normale netwerk als op de HSL hoger dan de bodemwaarde.

Bereikte doelen

Volgens NS zijn de prestaties goed en worden de KPI’s allemaal gehaald. Het aantal treinreizigers dat op tijd arriveert op zijn bestemming is toegenomen tot 93,1 procent en 84 procent van de reizigers geeft NS het rapportcijfer zeven of hoger. Dat is met een stijging van 6 procent een forse toename in vergelijking met vorig jaar.

Dit betekent dat NS alvast op koers ligt om de doelen te behalen die zijn afgesproken met de overheid. Dit is belangrijk omdat de spoorvervoerder in 2019 te maken krijgt met de midterm review. Deze midterm review is mede belangrijk voor het ministerie om een keuze te maken over de marktordening op het spoor.

Tekst loopt door onder grafiek

Nederland bereikbaar

Er rijden in 2017 al meer treinen op het spoor en in december stromen de nieuwe sprinters van het type SNG in. NS stelt echter ook dat het steeds drukker wordt, wat de kans op drukte en vertraging doet toenemen. “Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden”, aldus NS-topman Roger van Boxtel.

“We blijven ons focussen op het vasthouden van deze prestaties. Om Nederland bereikbaar te houden hebben we ons al gecommitteerd aan een investeringsprogramma van 3 miljard euro in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. Maar we lopen tegen de grenzen van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen.”

Omzet

De omzet is ook hoger dan een jaar eerder, hoewel busvervoerder Qbuzz nu verkocht is en dus niet meer aan de omzet kan bijdragen. In het eerste halfjaar van 2017 was de omzet van NS 2.529 miljoen euro en dit jaar komt die uit op 2.871 miljoen euro. Dit komt onder meer door volumegroei in reizigerskilometers en de tariefsverhoging. De opbrengsten van Abellio UK groeien naar 1.180 miljoen euro, bijna 300 miljoen euro extra. Dit komt vooral door de nieuwe concessie West Midlands die voortvarend van start is gegaan en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. In Duitsland is sprake van een groei van 117 miljoen in 2017 naar 168 miljoen in 2018.

Daarmee komt het nettoresultaat uit op 6 miljoen, terwijl de vervoerder vorig jaar nog een verlies moest schrijven vanwege de boete die de ACM oplegde aan NS vanwege de onregelmatigheden bij de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. Ook hier blijft de vervoerder benadrukken dat geld nodig is om de operationele prestaties te verbeteren. De afgelopen tijd is veel geïnvesteerd, maar de financiële opgave is groot. Daarom zijn maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren en heeft de vervoerder een programma aangekondigd om de kosten op overhead en het hoofdkantoor de komende jaren met 50 miljoen terug te dringen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Zitplaatskans bij NS toegenomen, behalve op HSL”

Ibo De Joode|21.08.18|11:49

Waar ik wat betreft de HSL benieuwd naar ben, waar de drukte in de spits zit. Is dat alleen op het deel Amsterdam-Rotterdam of ook ri. Breda. Daarnaast wordt deze zitplaatskans niet sterk beïnvloed, dus vertekend, door de hoge teinuitval. Immers als alle treinen op de HSL allemaal rijden heb je dan niet een hogere zitplaatskans.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.