Storing Schiphol (foto: NS)

50.000 reizigers getroffen door treinstoring

Een deel van het openbaar vervoer rondom Amsterdam raakte dinsdagavond verstoord door een grote treinstoring. NS adviseerde reizigers op zoek te gaan naar een alternatief, maar het busvervoer had ook veel moeite om de grote stroom reizigers aan te kunnen en voor de taxi’s stonden lange rijen. Duizenden mensen strandden op Amsterdamse stations en het duurde tot midden in de nacht voordat de storing volledig verholpen was.

Woensdagochtend laat NS weten dat de storing in de besturingssystemen van het treinverkeer rondom Amsterdam is verholpen. De vervoerder waarschuwt reizigers wel voor een mogelijke kortere trein, omdat nog niet alle treinstellen op de juiste plek kunnen zijn. ProRail belooft met een grondig onderzoek te starten om achter de oorzaak van deze storing te komen en wil ook weten hoe dit in de toekomst voorkomen kan worden.

Storing

Het ging om een forse storing in de systemen van de Verkeersleidingspost Amsterdam. Hoewel ProRail het systeem rond 20.00 uur weer aan de praat kreeg, duurde het niet lang voor de storing terugkwam. Daarna werd besloten om het systeem handmatig te bedienen. Maar dit is alleen mogelijk op een heel lage frequentie. “Dit biedt helaas geen alternatief voor de reguliere dienstregeling.”

NS adviseerde reizigers wel om een reis in de regio Amsterdam uit te stellen of een alternatief te vinden. NS liet weten dat het lastig was om vervangend busvervoer in te zetten, vanwege de grootte van deze calamiteit. De capaciteit van een trein is namelijk veel hoger dan die van een bus. Reizigers die zijn getroffen door de storing kunnen beroep doen op de geld terug bij vertraging-regeling, maar als ze extra kosten hebben gemaakt, konden die niet

Treinpoolen

Ook bij deze storing werd de hashtag #treinpoolen weer gebruikt. Die hashtag werd begin dit jaar bedacht, nadat er door een flinke storm geen treinen meer konden rijden. Reizigers die vast zaten en automobilisten met nog ruimte in de auto worden via deze hashtag aan elkaar gekoppeld.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

1 reactie op “50.000 reizigers getroffen door treinstoring”

kees boer|23.08.18|20:40

Ik vraag me wel eens af waar dat naar toe moet de ene storing naar de andere ,het is maar goed dat het niet een avond later was omdat Ajax speelde voor de Europacup,nou dan waren de gevolgen fataal geweest

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.