NS waarschuwt voor drukte op Zuid en HSL in drukste maand

Reizigers, drukte, treinstation Tilburg
Volle treinen waren voor veel reizigers in december een reden om een klacht in te dienen bij Rover. ProMedia / Inge Jacobs

Spoorvervoerder NS verwacht in september opnieuw 35 miljoen reizigers te vervoeren. Daar bereidt NS zich op voor, maar de vervoerder waarschuwt dat het niet mogelijk is om aan alle reizigers een zitplaats te bieden – veel treinen rijden namelijk al op de maximale lengte. Er wordt met name drukte verwacht op de HSL en op Amsterdam Zuid, omdat de groei hier het grootste is. 

Het verwachte aantal reizigers in de drukste maand is wel hetzelfde als vorig jaar, namelijk weer 35 miljoen reizigers. In 2017 was dat nog een behoorlijke groei in vergelijking met een jaar eerder, want in 2016 maakten 33,3 miljoen reizigers gebruik van een NS-trein in de maand september.

HSL en Amsterdam Zuid

Er wordt met name drukte verwacht op de HSL-Zuid en op Amsterdam Zuid. De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol wordt al langere tijd veel gebruikt en blijkt met een reizigersgroei van 19 procent de snelst groeiende verbinding. Daarom is NS op dit moment al bezig om de drukke trein te verlengen met drie rijtuigen en gaat er vanaf december een extra trein per uur rijden.

Bovendien houdt NS rekening met een stijging van 10 procent in de spitstreinen van en naar Amsterdam Zuid. Dit komt door de opening van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn afgelopen juli. NS belooft hier treinen met een maximale lengte in te zetten, maar dat is naar alle waarschijnlijkheid niet voldoende om aan iedereen een zitplaats te bieden.

Lengte

Dit probleem speelt op meerdere plekken. Op veel drukke trajecten rijden al lange treinen, maar die kunnen niet langer zijn dan het kortste perron waar de trein stopt. Ook de inzet van extra treinen is in het huidige volle netwerk geen mogelijkheid. NS adviseert reizigers om gebruik te maken van de drukte-indicator van de reisplanner-app.

Bovendien hoopt NS de reizigersstromen in goede banen te leiden door extra medewerkers in te zetten op de diverse stations en worden alternatieve reismogelijkheden getoond via posters. Om meer capaciteit op het spoor te creëren, komen er eind dit jaar ook 118 nieuwe sprinters op het spoor en stromen er vanaf 2021 ook nieuwe intercity’s in. Wel waarschuwt NS dat staan in de spits er dan nog steeds bij zal horen.

Lees ook:

BusVision Congres 2018 banner

De drukte in het OV neemt toe, maar extra materieel inzetten of extra infrastructuur aanleggen is niet altijd mogelijk. Met data kunnen slimme oplossingen worden verzonnen. Bezoek het BusVision Congres op 11 oktober in de Expo Houten en hoor hier alles over.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.