Staatsbedrijven mogen weer meedingen naar concessie ScotRail

ScotRail, Edinburg, Abellio

Het is in Schotland weer toegestaan dat staatsbedrijven meedingen naar spoorconcessies. Na een openbare aanbesteding verzorgt NS-dochter Abellio sinds 2015 het treinverkeer in dit Britse land, maar de prestaties van Abellio vallen fors tegen en de Schotse oppositie heeft al meerdere malen aangegeven niet blij te zijn met de gevolgen van marktwerking. Nu heeft de overheid toestemming gekregen om bij een nieuwe aanbesteding ook publieke biedingen toe te laten.

Slechts 88,2 procent van de treinen van ScotRail komt op dit moment met minder dan vijf minuten vertraging op de bestemming aan, blijkt uit de Public Performance Measure (PPM). De afgesproken norm voor de punctualiteit is 92,13 procent. Dit is het laagste in drie jaar.

Staatseigendom

De hoop is dat die problemen na 2025 kunnen worden aangepakt door ook publieke partijen – bedrijven die staatseigendom zijn – mee te laten dingen bij concessies, zo melden Schotse media. Veerpont-vervoerder Caledonian MacBrayne zou onderzoeken welke mogelijkheden het heeft om een bod uit te brengen op de Schotse spoorwegen. Deze vervoerder is onderdeel van het bedrijf David MacBrayne Ltd, dat weer eigendom is van de Schotse overheid.

Na de gunning aan Abellio werd door de politiek beloofd dat het treinvervoer voor de Schotten flink zou verbeteren, maar volgens de Schotse oppositie is daar tot nog toe weinig van te merken. Sterker nog, op de twee drukste treinstations van het land kwam maar net de helft van alle treinen precies op tijd aan. De andere treinen waren toch zeker een paar minuten te laat. Er zijn in Schotland ook veel problemen met de infrastructuur.

Reactie Abellio

In een reactie erkent Abellio dat de huidige prestatie tekort schiet en dat reizigers terecht gefrustreerd zijn. Maar de vervoerder benadrukt ook dat er hard gewerkt wordt aan een verbetering, door te investeren in nieuw materieel en extra mensen om een betere dienstverlening te kunnen leveren.

Er wordt al sinds het begin van de concessie van Abellio flink geklaagd door de Schotten. Het aantal klachten over ScotRail was in 2016 met 38 procent toegenomen in vergelijking met een jaar eerder, toen er nog een andere vervoerder verantwoordelijk was voor het treinvervoer.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.