OV-chippalen, OV-chipkaart, station Tilburg Centraal

Geen saldo op OV-chipkaart meer nodig met NS Flex

Reizigers met een OV-chipkaart hoeven niet langer de verplichte borg van tien of twintig euro op hun chipkaart te laden. Alle reizigers met zo’n kaart kunnen zich nu aanmelden voor NS Flex, waarna de gereisde kilometers eens per maand verrekend worden. Saldo laden is dus ook niet langer nodig. 

Volgens NS is het reizen zonder verplichte borg op de OV-chipkaart met name prettig voor reizigers op korte trajecten en voor reizigers die maar incidenteel van het openbaar vervoer gebruikmaken. Reizigers kunnen zowel met als zonder abonnement deelnemen aan NS Flex. Bovendien kunnen reizigers nadat ze hebben ingecheckt nog van klasse wisselen, omdat ze toch achteraf pas betalen.

Deur-tot-deurreis

Met NS Flex wil NS een betere ketenreis faciliteren. Tjalling Smit, directeur Commercie & Ontwikkeling in de Raad van Bestuur van NS: “Reizigers verwachten van NS een moeiteloze reis van deur tot deur. Maar hoe die reis eruit ziet, is voor elke reiziger weer anders. Daarom hebben we met NS Flex een alles-in-één-oplossing voor het OV ontwikkeld, waarmee elke vorm van vervoer eenvoudig kan worden gebruikt en betaald. En die flexibel is aan te passen aan je reisgedrag.”

De verplichte borg kan al langer op kritiek rekenen. Niet alleen maakt dit het reizen met het OV ingewikkelder, maar het kan met name een probleem vormen voor gebruikers van het OV met een laag budget. Dat laatste probleem wordt hiermee niet volledig aangepakt, omdat voor de deelname aan NS Flex betaald moet worden. Het achteraf afrekenen kost twaalf euro extra per jaar voor abonnementhouders of tien euro voor reizigers die geen abonnement hebben. Reizigersorganisatie Voor Beter OV heeft al laten weten hier niet van gediend te zijn.

Modaliteiten

Met NS Flex kunnen reizigers niet alleen gebruikmaken van NS-treinen, maar ook van de verschillende modaliteiten bij andere vervoerders. Bovendien kunnen reizigers hiermee de OV-fiets pakken. Via de Kostenteller NS Flex kunnen gebruikers zien wat ze uitgegeven hebben en indien gewenst krijgen reizigers zelfs een alert als ze een vooraf ingesteld reisbudget overschrijden.

In de afgelopen tijd is NS Flex al door honderden testreizigers uitgeprobeerd, zodat NS de kans kreeg om deze nieuwe dienst verder te verbeteren. Ook Translink en de andere vervoerders waren hierbij betrokken. De spoorvervoerder belooft nog te werken aan het beschikbaar maken van het Traject Vrij-abonnement en een oplossing speciaal voor gezinnen.

Ook biedt NS Flex mogelijkheden voor NS-abonnementen, maar hebben reizigers die ook een busabonnement hebben nog steeds twee kaarten nodig hebben. In de toekomst zouden er zelfs andere diensten op NS Flex kunnen worden aangesloten – denk dan aan een huurauto of een taxi.

Lees ook:

BusVision Congres 2018 banner

NS Flex maakt achteraf betalen gemakkelijker, maar het bedient niet alle reizigers optimaal. Het kost de reiziger extra geld en de frequente reiziger die met meerdere abonnementen reist heeft soms nog steeds meerdere kaarten nodig. Praat mee over de mogelijkheden om de reiziger écht beter te bedienen tijdens het BusVision Congres op 11 oktober. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.