Vervoerregio Amsterdam hoopt op Airportsprinter in 2023

De Vervoerregio Amsterdam hoopt dat de eerste Airportsprinters in 2023 rijden tussen Schiphol, Amsterdam en Zaandam. Dan gaat het wel om een beperkte frequentie en de nieuwe treinstations Schinkel, Sloterplas en Havenstad zullen dan nog niet klaar zijn. Dat zegt projectleider Arnoud Mouwen van de Vervoerregio Amsterdam.

Op wijnemenjemee.nl legt Mouwen uit dat het plan voor de Airportsprinter is bedacht om de toenemende drukte rondom Amsterdam en luchthaven Schiphol het hoofd te bieden. In het maximale model is het de bedoeling dat er twaalf sprinters per uur rijden tussen Amsterdam CS en Schiphol en vier sprinters tussen Zaandam en Schiphol. Maar dit kan op zijn vroegst in 2028, omdat daarvoor Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal moeten worden aangepast. Daarom wordt er gehoopt op een alternatief in 2023.

Haalbaarheidsonderzoek

Volgens Mouwen zijn alle betrokken partijen enthousiast over de plannen voor een Airportsprinter, maar zijn er ook andere projecten op bijvoorbeeld het gebied van ruimtelijke ontwikkelingen en andere planningen waar rekening mee gehouden moet worden. De Schipholtunnel kan de komst van deze Airportsprinters maar net aan en er moet nog bepaald worden welke partij de opdrachtgever van de Airportsprinter wordt en wie de sprinter gaat uitvoeren.

Dit project bevindt zich nu dan ook in de fase van het haalbaarheidsonderzoek. Hierin wordt gekeken naar de risico’s, het financiële plaatje en de rollen die moeten worden ingevuld. Pas als dit proces is afgerond, kan worden gestart met de uitvoering.

“Omdat hele grote projecten niet op de korte termijn gerealiseerd worden, moeten we met andere oplossingen komen die sneller van de grond komen en zagen we hier een opening”, vertelt Mouwen. “Het is gezien de groei van de stad namelijk geen optie om niets te doen, maar dat betekent helaas niet dat je volgend jaar al op de Airportsprinter kunt stappen.”

Doortrekken Noord/Zuidlijn

Eind vorig jaar werd besloten om de mogelijkheden van deze Airportsprinters te onderzoeken, nadat bleek dat de Noord/Zuidlijn in ieder geval voorlopig niet zal worden doorgetrokken. De kosten daarvoor zijn te hoog. Maar de komst van deze sprinters hindert een eventueel doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol niet.

Het plan voor de Airportsprinters volgt juist uit de ambitie om het bestaande netwerk optimaal te benutten door aanpassingen te doen die toekomstige projecten niet in de weg zitten. “De meerwaarde van de Airportsprinter zit hem juist in het feit dat er toekomstige stations als Schinkel, Sloterplas en Havenstad mogelijk zijn. Bovendien kan de sprinter ook de verbinding met Zaandam verbeteren.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group

4 reacties op “Vervoerregio Amsterdam hoopt op Airportsprinter in 2023”

Joris van den Hurk|04.09.18|11:03

Slecht plan. Geeft aan hoe lokaal en provinciaal we denken in Nederland. Het zou Nederland sieren als we lef zouden hebben om elke 3-5 minuten trein tussen Amsterdam – Schiphol en Rotterdam over de HSL te laten rijden en daarvoor deze spoorlijn te benutten. Dat levert economisch veel meer op, dan een kort extra metrolijntje in de regio Amsterdam. Trek gewoon de metro vanuit Centraal Station door naar de westelijke havens én Sloterdijk en haal sprinters van spoor af tussen Schiphol en AmsterdamCS

Pat Rick|04.09.18|15:19

Inderdaad. De Schipholtunnel zit eigenlijk al vol en er is geen marge voor onregelmatigheden (wat vaak wel het geval is). Beter is om de sprinters te vervangen door metro’s (aan te leggen via een afgezonken tunnen in de Nieuwe Meer), om zo plaats te maken voor hoge snelheidslijnen naar Berlijn, Bremen en het Roergebied). En ook de metro door te trekken naar Almere (via afgezonken tunnel onder het IJmeer en Zaanstad (ipv op te houden bij Havenstad, want is die metro alleen maar voor A’dammers?).

Gerard Munnik|04.09.18|17:02

Als we straks de echte prijs van vliegen gaan betalen is dit misschien allemaal niet nodig.

Eric Struch|27.09.18|19:33

Ik probeer me voor te stellen dat men in Parijs net zo zou redeneren als in Amsterdam. Dus de TGV’s naar Parijs gaan niet meer naar het centrum (Gare du Nord) maar buigen voortaan allemaal af naar luchthaven Roissy en reizigers die naar het centrum willen, moeten dan van daar maar verder met de RER (de Parijse “Airport Sprinter”). Je kan dan eigenlijk net zo goed weer gaan vliegen. Ik geef onmiddellijk toe dat de analogie niet helemaal klopt, maar zijn we niet raar bezig in Nederland?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.