Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol

Station, Schiphol, bereikbaarheid

NS-directeur Roger van Boxtel wil station Amsterdam Zuid onderdeel maken van Schiphol door middel van een korte treinverbinding. NS, Schiphol en KLM willen dat reizen vanuit Nederland naar Europese bestemmingen zoals Berlijn en Parijs niet meer met het vliegtuig worden afgelegd, maar met internationale treinen. Volgens Van Boxtel is de infrastructuur op en rondom station Schiphol Airport hier echter niet geschikt voor. Station Amsterdam Zuid zou dit wel aankunnen.

NS, Schiphol en KLM willen dat vliegroutes van maximaal 600 kilometer met de treinen worden gedaan in plaats van met het vliegtuig. Doordat dit soort afstanden worden afgelegd met de trein, kan Schiphol in 2020 weer groeien in vliegbewegingen en nieuwe routes. Dat betekent wel dat al deze reizigers moeten kunnen overstappen van vliegtuig naar internationale treinen en vice versa. Volgens de partijen is de infrastructuur op en rond NS-station Schiphol Airport hier onvoldoende op voorbereid.

Daarom wordt er nu gekeken naar station Amsterdam Zuid als nieuw station Schiphol. Het maakt niet uit dat dit station niet op de luchthaven is, zegt Van Boxtel in een interview met NH Nieuws. In andere landen zijn terminals soms onderling verbonden met monorailtreinen. Van Boxtel wil iets vergelijkbaars zien tussen Zuid en Schiphol. Van Boxtel: “Als je een hele snelle verbinding hebt tussen Amsterdam Zuid en Schiphol, is dat ook Schiphol.”

Internationaal treinstation

Het pleidooi van de NS-topman past ook binnen de plannen van NS om van station Amsterdam Zuid het nieuwe internationale treinstation te maken, in plaats van Amsterdam Centraal. Treinen als Eurostar en Thalys zouden dan voortaan vanaf Zuid vertrekken. Amsterdam Zuid wordt daartoe uitgebreid met een vijfde en zesde spoor. Amsterdam CS verliest juist sporen: het aantal sporen wordt teruggebracht naar negen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de regio Amsterdam trekken voor de projecten in totaal 350 miljoen euro uit.

Tegelijkertijd ondergaat Amsterdam Zuid een grote verbouwing. Het station krijgt twee brede passages en moet wat voorzieningen betreft vergelijkbaar worden met Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal. Dit is onderdeel van project Zuidasdok. De oplevering van dit project staat gepland voor 2028.

Vliegbewegingen

Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil vliegreizigers de trein in krijgen. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) voerde in opdracht van het ministerie een onderzoek uit naar de mogelijkheid om vliegverkeer op kortere afstanden te vervangen met treinverkeer. Het KiM concludeerde dat de trein in 2030 minimaal 1,9 miljoen vliegreizen kan vervangen op de 13 belangrijkste bestemmingen tot achthonderd kilometer van en naar Schiphol.

In een reactie op het rapport zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zich de komende jaren in te spannen om ruim twee miljoen passagiers op korte Europese bestemmingen, uit het vliegtuig en in de trein te krijgen.

Auteur: Carlijn Kruidhof

10 reacties op “Van Boxtel: maak station Amsterdam Zuid onderdeel van Schiphol”

Pat Rick|24.10.18|12:09

@Ibo: Laat dan alleen mensen voor de Eurostar de omweg maken via A’dam-Zuid. Douanecontrole is misschien nog wel uit te leggen aan reizigers, maar het idee van de HSL is toch juist om sneller te reizen en niet eerst een half uur kwijt te zijn met een overstap

@Teko: beter om de investering te doen in het doortrekken van de N/Z-lijn naar Schiphol (ook voor Eurostar passagiers dan). Hierdoor komt capaciteit vrij. Van Boxtel/Eringa horen dit niet graag en willen dat wij afhankelijk van hen blijven

Ibo De Joode|23.10.18|17:22

Als ik van Boxtel probeer te begrijpen wil hij alle (intercontinentale)vliegreizigers via een snelle shuttle naar Zuid sturen. Alle internationale treinen komen aan en vertrekken van Zuid waar straks ruimte is. Reizigers op Zuid kunnen dan op hun gemak in/uitstappen en dat geeft natuurlijk lucht op Schiphol. TGV naar Brussel/ Parijs en Eurostar naar Londen passeren Schiphol zonder stoppen. Zeker voor douane (Eurostar) is Schiphol niet geschikt.

Teko Salverda|23.10.18|16:10

Inderdaad is het de bedoeling om internationale treinen in Asdz te laten beginnen en eindigen. Maar als je met Van Boxtels ‘snelle verbinding’ van Shl naar Asdz gaat, is het vreemd dat je na overstap op Thalys, Eurostar of IC Brussel weer via Shl reist!
@Ibo: Inderdaad, een flessenhals wordt gevormd door de viersporigheid Rieker Polder – Schiphol. Maar de uitbreiding tot zes sporen gaat met hoge kosten gepaard.

Ronald Van Onselen|23.10.18|11:43

Elke belanghebbende en deskundige ventileert suggesties die best het overdenken waard zijn. Maar zou het niet beter zijn dat onafhankelijke deskundigen (Europabreed)met het rijk, provincie,Amsterdam en Schiphol in beeld brengen wat nodig is voor een optimale regionale, landelijke en internationale mix? Breng 2 a 3 planconcepten in de inspraak. Dat hoeft niet lang te duren. Er is zoveel basiskennis en studiemateriaal beschikbaar.Je kan dan binnen de kabinetsperiode een beslissing nemen.

Gerjan van Oosten|23.10.18|11:17

Als vliegen eindelijk eens wordt belast met accijns en BTW, wordt het verhaal anders.

Pat Rick|22.10.18|17:07

@ Joris van den Hurk: precies. De NS kan nu niet meer eens een trein vanuit Heerlen naar Schiphol laten rijden. En ook niet vanuit veel andere steden. Van Boxtel luistert goed naar politici met een groot wensdenken (maar datzelfde soort politici hebben ook van de Uithoflijn een debacle gemaakt).

De investeringen kunnen beter worden gedaan in metro, want uiteindelijk gaat dat er komen: zie Londen, Parijs, Athene, R’dam. De vraag is hoelang we nog moeten aanmodderen en in de file moeten staan.

Joris van den Hurk|22.10.18|16:58

Van Boxtel is wereldvreemd en kent eigen product niet! Alleen tot Brussel kan trein qua tijd en geld concurreren met het vliegtuig. Geen enkele intercontinentale reiziger die via een hub Europa in en uit vliegt piekert er over om de route van Van Boxtel te nemen. NS: denk onconventioneel, stop met de Thalys en gebruik de HSL om met metrofrequentiessteden binnen Nederland en België door snelle treinen met elkaar te verbinden. Dat levert veel meer reizigers en milieuwinst op!!

Ibo De Joode|22.10.18|16:45

Schiphol moet eerst van 6 naar 8 sporen, dus 4 perrons, dan kan elke trein om en om binnen komen, pas dan kun je de capaciteit van de Schipholijn optimaal gebruiken. Bijkomend probleem is dat juist de internationale treinen door te weinig en te smalle deuren en juist mensen met veel bagage zorgen voor een lange halteertijd. De sprinters eruit halen geeft m.i. geen oplossing. Moeten nog meer reizigers ergens anders overstappen.

Joris van den Hurk|22.10.18|16:43

Van Boxtel is wereldvreemd en kent zijn eigen product niet! Alleen op de route tot Brussel kan de trein qua tijd en geld concurreren met het vliegtuig. Zonder miljardeninvesteringen in nieuwe hoge snelheidslijnen stapt er niemand over op de trein en zeker niet de intercontinentale reizigers die Schiphol als overstaphub gebruiken van en naar Europa. Denk onconventioneel, stop met de Thalys en gebruik de HSL om met metrofrequentie (20x/uur) snelle treinen te laten rijden binnen NL en naar België.

Pat Rick|22.10.18|13:36

Dit is window dressing eerste klasse. Als je met de HSL naar de luchthaven reist, verwacht niemand nog eens over te moeten stappen op een trein voor die laatste 10 km. Geen enkele luchthaven heeft een terminal zo’n afstand.

Hiermee geeft Van Boxtel dus impliciet toe dat de Schipholtunnel te weinig capacteit heeft voor internationale treinen EN lokale treinen. Het is beter om capaciteit vrij te maken door een metro-verbinding. Schiphol is de grootste luchthaven ter wereld zonder metro!