Eurostar-treinen op Londen (foto: NS)

Extra Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen in 2019

New fleet at London St Pancras

Spoorvervoerder Eurostar wil vanaf maart volgend jaar een extra dagelijkse trein in tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. De vraag naar deze snelle trein naar de Britse hoofdstad is dusdanig hoog dat die extra trein nodig is. De vervoerder verwacht bovendien dat op de langere termijn nog meer treinen nodig zijn op dit traject.

Dit zegt Eurostar tegen het Algemeen Dagblad. Eurostar startte de verbinding afgelopen april en zegt sindsdien meer dan 130.000 extra klanten te hebben vervoerd. Daarmee helpt de internationale trein om het vliegverkeer op korte afstanden te verminderen. “Dit zijn allemaal passagiers die een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld.”

Paspoortcontrole

Nu rijden er twee treinen tussen Amsterdam en Londen, waarbij de reis tussen Amsterdam en Londen nog 4,5 uur duurt. Dat is bijna een uur langer dan van Londen naar Amsterdam, omdat reizigers tussen Nederland en Engeland op station Brussel Zuid moeten uitstappen voor een paspoortcontrole. Maar als dit is opgelost heeft Eurostar de ambitie om in ieder geval vier en uiteindelijk zelfs vijf keer per dag te rijden op dit traject.

De Nederlandse overheid staat achter de plannen voor extra treinen. “Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Ze heeft toegezegd met NS en ProRail te kijken of er voldoende capaciteit is op het spoor en de stations voor deze treinen.

NS

NS en ProRail zijn in ieder geval allebei voorstander van meer internationale treinen. De directeuren van beide organisaties hebben eerder meerdere malen aangegeven grensoverschrijdende verbindingen erg belangrijk te vinden, vooral als aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. “Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Daarnaast vind ik het als groot tegenstander van de Brexit belangrijk dat de twee landen verbonden blijven”, aldus NS-directeur Roger Van Boxtel. “Dus dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger. Die moet hier winnen.” NS heeft hiervan al melding gemaakt bij de ACM.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Extra Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen in 2019”

Jean-pierre Mertens|23.10.18|14:10

Als ik Thalys en Eurostar over lijn 12 (Roosendaal-Antwerpen) zie rijden stel ik me toch vragen bij die “snelle trein”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Extra Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen in 2019 | OVPro.nl
Eurostar-treinen op Londen (foto: NS)

Extra Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen in 2019

New fleet at London St Pancras

Spoorvervoerder Eurostar wil vanaf maart volgend jaar een extra dagelijkse trein in tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen. De vraag naar deze snelle trein naar de Britse hoofdstad is dusdanig hoog dat die extra trein nodig is. De vervoerder verwacht bovendien dat op de langere termijn nog meer treinen nodig zijn op dit traject.

Dit zegt Eurostar tegen het Algemeen Dagblad. Eurostar startte de verbinding afgelopen april en zegt sindsdien meer dan 130.000 extra klanten te hebben vervoerd. Daarmee helpt de internationale trein om het vliegverkeer op korte afstanden te verminderen. “Dit zijn allemaal passagiers die een snelle treinverbinding nu verkiezen boven het vliegtuig. Dat heeft ruim 7.000 ton CO2-uitstoot gescheeld.”

Paspoortcontrole

Nu rijden er twee treinen tussen Amsterdam en Londen, waarbij de reis tussen Amsterdam en Londen nog 4,5 uur duurt. Dat is bijna een uur langer dan van Londen naar Amsterdam, omdat reizigers tussen Nederland en Engeland op station Brussel Zuid moeten uitstappen voor een paspoortcontrole. Maar als dit is opgelost heeft Eurostar de ambitie om in ieder geval vier en uiteindelijk zelfs vijf keer per dag te rijden op dit traject.

De Nederlandse overheid staat achter de plannen voor extra treinen. “Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken”, aldus staatssecretaris Stientje van Veldhoven. Ze heeft toegezegd met NS en ProRail te kijken of er voldoende capaciteit is op het spoor en de stations voor deze treinen.

NS

NS en ProRail zijn in ieder geval allebei voorstander van meer internationale treinen. De directeuren van beide organisaties hebben eerder meerdere malen aangegeven grensoverschrijdende verbindingen erg belangrijk te vinden, vooral als aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. “Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Daarnaast vind ik het als groot tegenstander van de Brexit belangrijk dat de twee landen verbonden blijven”, aldus NS-directeur Roger Van Boxtel. “Dus dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger. Die moet hier winnen.” NS heeft hiervan al melding gemaakt bij de ACM.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Extra Eurostar-ritten tussen Amsterdam en Londen in 2019”

Jean-pierre Mertens|23.10.18|14:10

Als ik Thalys en Eurostar over lijn 12 (Roosendaal-Antwerpen) zie rijden stel ik me toch vragen bij die “snelle trein”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.